RETWEETS

De la possessió a l’accés

Daniel Ek, el conseller delegat de Spotify, piulava dimecres que el servei ha superat els 40 milions d’usuaris de pagament. La xifra és significativa perquè indica que el ritme de captació d’abonats s’ha accelerat respecte al milió mensual que el sector li adjudicava no fa gaire. Al mes de març Spotify presumia de 30 milions d’usuaris, de manera que n’ha guanyat 10 milions en només sis mesos. Segur que haver posat en marxa una modalitat familiar (15 euros mensuals per a sis usuaris, en comptes dels 10 euros d’un compte individual) els ha ajudat a convertir en clients molts dels usuaris que abans es conformaven amb el servei gratuït. Entre aquests i els que paguem cada mes, Spotify ja té més de 100 milions d’usuaris, i la nova fita li permetrà afrontar millor la seva imminent sortida a borsa.

Spotify ja té més de 100 milions d’usuaris.

Al seu rival Apple Music tampoc li va gens malament: Tim Cook va anunciar durant la presentació de l’iPhone 7 que en el seu primer any de funcionament el servei ha assolit 17 milions d’usuaris, que són tots de pagament perquè no hi ha modalitat gratuïta.

Sembla, doncs, que els serveis de streaming al núvol es consoliden com el mètode preferent per consumir contingut audiovisual. La meitat dels catalans ho fem servir, segons les dades més recents del Centre d’Estudis d’Opinió. El 61% accedim a plataformes de vídeo, el 40% mirem televisió a la carta, el 31% la mirem en directe, el 28% escoltem música en streaming i el 19% la ràdio en directe. De fet, la música és el segon contingut audiovisual més buscat pels internautes catalans: un 42%, només per darrere del 50% que busca informació i per davant de l’entreteniment (34%), la ficció (33%) i els esports (28%). Comparant aquestes dades amb la pràctica desaparició dels suports musicals físics i la tebior de les descàrregues de cançons, queda clar que els usuaris ja hem renunciat a posseir una part de la música, a canvi de poder accedir a tota la música des de tot arreu i amb qualsevol dispositiu.