‘START-UPS’
-DANI SÁNCHEZ UGART

Una moneda catalana rendible per fer-nos més bones persones

Social Coin és una cadena de favors digital que ja ha atret Cisco. Obrirà seu als EUA i busca un milió d’euros

Una moneda catalana rendible per fer-nos més bones persones / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

IVAN CABALLERO VA decidir que volia tirar endavant un “projecte que tingués sentit” el dia que Spanair va fer fallida. Havia muntat una empresa que tenia l’aerolínia catalana com a principal client, i el mateix dia del cessament d’operacions de la companyia la seva dona li va trucar per dir-li que estava embarassada. Poc després va engegar Social Coin, la seva cinquena start-up. Aquesta vegada amb un altíssim component social: és una cadena de favors que registra les bones obres dels seus usuaris en una web. El camí de la generositat es pot resseguir gràcies a unes monedes físiques que han creat i de les quals ja n’hi ha més de 17.000 repartides per 70 països del món.

Amb el temps, però, aquella idea aparentment més altruista que profitosa ha anat trobant un model de negoci prometedor, que ha dut la companyia, que va néixer fa un any i mig, a facturar 250.000 euros el 2014 i a tenir uns plans de creixement de vertigen. Social Coin acaba de tancar un contracte amb l’Ajuntament de Barcelona per convertir la ciutat en la “més generosa del món”, segons explica el seu fundador. Arrencarà el 24 d’abril i repartirà monedes físiques i virtuals per la ciutat, per traçar el recorregut de la generositat.

Però les empreses també s’han interessat pel projecte. El primer gran contracte de Social Coin va ser amb Cisco que, com la resta de clients institucionals, ha pagat. La companyia nord-americana de sistemes va firmar un acord amb la start-up catalana, que s’accelera al programa Startupbootcamp, per mesurar la responsabilitat social corporativa dels seus empleats i promoure accions que la incentivin. Ha tingut tant èxit que la companyia ja planeja estendre la iniciativa, inicialment duta a terme només a Europa, a tot el món.

I és precisament aquesta internacionalització espontània -les social coins han arribat a 70 països sense una estratègia d’internacionalització activa de l’empresa- el que ha dut Caballero a pensar a fer un salt endavant. En concret, el fundador de la companyia pensa ara traslladar l’àrea de desenvolupament de negoci de Social Coin a San Francisco per estar més a prop de les empreses tecnològiques nord-americanes, amb grans pressupostos de responsabilitat social corporativa i, per tant, potencials clients de Social Coin. De fet, Caballero va explicar a l’ARA que ja treballa amb companyies com Google i LinkedIn per poder firmar acords semblants al de Cisco.

Per finançar aquest creixement, Social Coin ha de trobar inversors. En això, vistos els resultats, també apostaran alt. Tot i la joventut de l’empresa, i el fet que encara estigui en un programa d’acceleració, la companyia busca una ampliació de capital d’un milió d’euros, per a la qual està en contacte bàsicament amb inversors estrangers. “A Catalunya i Espanya no estem trobant prou interès pel projecte”, lamenta Caballero, que durant el Mobile World Congress va tenir una desena de reunions amb potencials inversors. De moment han trobat interès entre petits inversors, però encara tenen pendent tancar un acord amb un inversor que lideri la ronda de finançament.

Segons Caballero, mantenen contactes amb un dels inversors inicials de Tesla, l’exitosa start-up d’automoció dels EUA, però encara no hi ha res tancat.