MODA
FRANC MARÍN-CAMP

La moda masculina de Macson aterra al nord d’Àfrica

La quarta generació de l’empresa familiar pilota l’expansió de les botigues que planten cara a gegants com Massimo Dutti, del grup Inditex

ANDORRA I ALGÈRIA seran els primers objectius internacionals de la catalana Macson, que aquest mes preveu obrir punts de venda en aquests dos països de la mà de socis locals. És la punta de llança d’una expansió que els ha de dur a “molts altres llocs”, segons explica el director general del grup, Domingo Obradors, que xifra en una dotzena els països on s’estan negociant acords. “Es tracta principalment de mercats emergents de l’Àsia i de l’Amèrica Llatina”, explica el directiu, que també marca Egipte entre els favorits a curt termini. “Podem encaixar en qualsevol país”, afirma Obradors.

El 2009 Macson va fer el primer intent no reeixit a Ciutat del Cap. Més tard el grup ho va intentar a l’Argentina i a Xile, on els acords amb els socis locals no van acabar donant resultats. Però l’empresa afirma que n’ha après. “Ens hem professionalitzat”, assegura el director general. En els últims anys ha augmentat la presència a Espanya, “sobretot en punts turístics”, a través de franquícies. En aquest sentit, la companyia -que opera sota el nom de Macon- acaba de firmar la seva primera obertura a Eivissa. Però la xarxa de distribució de l’empresa continua radicada principalment a Catalunya.

La marca de moda masculina va néixer el 1942 com a fàbrica de teixits i filats de la mà del besavi de l’actual director general. Actualment està dirigida per la quarta generació, i va ser la tercera la que va posar en marxa la xarxa de botigues. Competeix amb marques com Massimo Dutti -propietat del gegant Inditex- i té 53 establiments, un 80% dels quals són propis. El grup espera superar els 60 punts de venda abans de finals d’any.

La companyia espera ara la resolució del concurs que els permetria inaugurar un establiment a l’aeroport del Prat. “Té més prestigi ser al Prat que al passeig de Gràcia -sentencia Obradors-, per la solvència que han de demostrar les empreses a l’hora d’entrar-hi”. L’expansió a través del travel retail ha sigut una aposta de Macson ja des de fa temps. De fet, l’empresa va inaugurar un establiment a l’aeroport de Barajas Adolfo Suárez l’any passat. I en els últims dotze mesos ha obert establiments en diverses ciutats catalanes, com Lloret, Granollers, Mataró i Vilafranca.

Macson, amb seu a Barcelona i un centre logístic a Tona, té 180 treballadors. Segons explica el directiu, “el 90% del producte es fabrica en tallers externs de l’Àsia”. La xifra de negoci del grup se situa entorn dels 18 milions d’euros i el creixement ha sigut sostingut els últims anys, ja que el 2008 partia d’una facturació de menys de la meitat (vuit milions). “La crisi ens somriu”, presumeix Obradors.