RICARD VILLALOBOS

Els mòbils i les tauletes, aliats inesperats de la tele

La interacció entre programes televisius i dispositius portàtils és cada cop més intensa i obre un espai nou a la publicitat i el màrqueting

Mirar la tele sempre ha estat una activitat multitasca. Amb l'aparell en marxa hi havia qui llegia, qui planxava la roba, qui feia el sopar o qui acabava la feina endarrerida. Els creadors de continguts i els anunciants sempre havien considerat que la multitasca era una activitat que restava atenció... fins a l'arribada de les tauletes i els smartphones .

Els marquetinians, que les anomenen segones pantalles , creuen que aquesta multitasca -i la demanda per aprofundir, ampliar, comentar i recomanar el que les persones veuen per la televisió- obre un món de possibilitats, tant des del punt de vista publicitari com des dels continguts.

Nielsen va ser una de les primeres companyies a quantificar la multitasca. Fa dos anys va assenyalar que una de cada set persones que mirava la Super Bowl navegava per internet al mateix temps. I a finals d'octubre del 2011 va publicar que el 40% dels propietaris de smartphones o tauletes als EUA utilitzen aquests dispositius mentre veuen la televisió. Aquest abril Nielsen reforçava la tendència: "Fer servir una tauleta o un smartphone mentre mirem la tele és avui majoritari". I la setmana passada, Bruce Daisley, director de Twitter al Regne Unit, reconeixia que "el 40% de les piulades que es fan a la tarda-nit tenen a veure amb la tele".

Segones pantalles

Segons la multinacional de la publicitat J. Walter Thompson (JWT), la segona pantalla és la que pot convertir la tele tradicional en una experiència social. Aquest aspecte és important perquè la indústria de la tecnologia fa anys que està mirant de resoldre la vessant interactiva de la televisió. Tothom té clar que els continguts vindran d'internet i molts a la carta, però més enllà de posar etiquetes com smart TV , pocs saben com fer del televisor un aparell capaç d'integrar-se a la web 2.0. I potser tampoc no fa falta.

"La convergència en les comunicacions avançarà gràcies als mòbils i a la interacció entre les diverses pantalles en què els consumidors es veuran immersos", sostenen els experts de JWT. Aquesta integració o complementarietat entre el televisor, els mòbils i les tauletes és un repte clar per als creadors de continguts, que des d'un principi hauran de concebre productes que tinguin en compte aquesta realitat transmèdia .

Per a la publicitat és un altre repte, ja que permet noves formes d'arribar al consumidor, mantenir-li viva l'atenció i fer-lo partícip de l'acció. Matt Millar, un empresari britànic que desenvolupa aplicacions per a cadenes de televisió, deia en un article publicat a The Guardian el febrer d'aquest any: "Si el tele-espectador té a sobre de la taula una ampolla de cervesa i un smartphone , l'anunciant està competint amb l'ampolla de cervesa".

El problema és que, com ha passat en altres segments del món de l'entreteniment, les grans multinacionals poden arribar tard. Si no comencen a tenir en compte la realitat, i l'oportunitat que representen les segones pantalles, i comencen a desenvolupar serveis que integrin contingut, segona pantalla i participació, naixeran -i ja ho han fet- iniciatives que supliran aquesta necessitat que té l'audiència.