TECNOLOGIA
RICARD VILLALOBOS

La mobilitat troba el camí per saltar a la moda

Els grans noms del sector, les aplicacions i el comerç electrònic fan els primers passos per associar tecnologia, tèxtil i salut

La tecnologia comença a trobar les condicions per fer el salt definitiu cap a la indústria de la moda i els complements. Els elements que fan presagiar una explosió tenen a veure amb la connectivitat, les plataformes d'aplicacions i els diferents serveis associats.

L'aposta és seriosa i real. No parlem d'objectes híbrids (com un rellotge - reproductor de música o una motxilla amb carregador solar), sinó d'autèntics dispositius amb usos en camps com la salut, l'oci, les xarxes socials, el comerç i l'entreteniment.

Nike Fuel Band

Els primers exemples vénen de la mà de l'equipament esportiu. Nike va llançar fa un parell de mesos la Nike Fuel Band, un elegant i futurista braçalet que mesura l'activitat física diària i que, connectada a una aplicació del mòbil, permet comparar els registres amb els d'altres usuaris, marcar-se fites esportives i tenir una estadística d'activitat que pot ser utilitzada amb finalitats mèdiques. Però Nike no ha estat la primera. El fabricant nord-americà d'objectes electrònics Jawbone fa un any que comercialitza Up, una polsera amb característiques similars. Adidas ja fa temps que ven sabatilles esportives amb un dispositiu que pren nota d'un munt de variables que poden ser transmeses al mòbil o al PC, compartides a les xarxes socials i utilitzades fins i tot per crear personatges en nous videojocs.

Fa poques setmanes, Google anunciava que treballava en un projecte anomenat Project Glass, un prototip per portar la realitat augmentada a les ulleres. I Luxottica, fabricant de la marca d'ulleres Oakley, diu que treballa en un projecte similar, segons va revelar The New York Times .

En definitiva, estem parlant de perifèrics que s'adapten, es camuflen o formen part de la roba o els complements que portem a sobre en el nostre dia a dia. Però tots aquest objectes i prototips tenen una cosa en comú: el mòbil.

L' smartphone és la clau d'aquesta nova revolució, ja que el telèfon es a la vegada cervell i porta de sortida cap al mercat de masses. El mòbil dóna connectivitat, la possibilitat de compartir, viralitzar, anunciar i descobrir aquestes experiències de persones. L'objecte, la peça de roba o el complement poden servir de sensors, emissors o visors, però el mòbil serà el gestor, el suport del software o l'aplicació i el trampolí cap a internet.

Un informe publicat per Forrester Research apunta que Apple, Google, Microsoft, Amazon i Facebook s'estan preparant per a una batalla similar a la que veiem en els sistemes operatius dels mòbils. Aquestes cinc empreses, tot i vendre serveis o productes diferents, tenen en comú que són líders en algun esglaó de l'escala de valor de la mobilitat, el comerç i les relacions socials. I a més a més de negocis tenen plataformes sobre les quals desenvolupar productes i serveis. L'informe prediu que, en el pròxim any, els consumidors començaran a experimentar amb els primers objectes enganxats o associats a la moda i els complements, específicament al voltant de la salut i el fitness , i que l'èxit empenyerà perquè altres fabricants d'alta tecnologia accelerin la comercialització de nous productes.