A FONS
ÀLEX FONT MANTÉ

El mòbil es prepara per revolucionar les compres

Aviat els 'smartphones' ens recomanaran quins productes hem de comprar segons el preu o la seva coincidència amb els nostres gustos. I també ens permetran comprar directament des de la parada de l'autobús o del metro

El mòbil es prepara per revolucionar Les compres / TESCO Zoom

El sector de la distribució està agafant posicions per a una nova revolució: la implantació del mòbil com a canal de compra. L'any 2000 semblava que tot es faria a través d'internet, però avui dia les compres online només representen un percentatge irrisori de la facturació dels grans supermercats (en cap cas superen el 2% del total). El mòbil pot ser l'instrument que d'una vegada per totes impulsi aquest tipus de vendes, i les grans cadenes de supermercats ja estan enllestint les seves aplicacions per integrar el mòbil en el procés de compra. I no només com a substitut de la targeta de crèdit per fer el pagament.

Hi ha un cas que ha deixat bocabadat tot el sector. La cadena de supermercats sud-coreana Homeplus, propietat del gegant britànic Tesco, va inaugurar l'estiu passat la primera botiga virtual de tot el món. Aquest establiment és a dins d'una estació del metro que té totes les parets forrades amb pòsters dels productes que s'hi venen (vegeu la foto de la portada). Els clients només han de llegir els codis del producte amb el seu smartphone i l'empresa els envia la comanda a casa. ¿És aquest el futur dels supermercats?

Potser no serà exactament així, sinó un terme mitjà. Les grans cadenes de supermercats catalanes estan convençudes que els mòbils són el futur, però algunes són més entusiastes que d'altres. Enric Ezquerra, director general de Condis, està en el primer grup. "A Catalunya i Espanya podem ser l'avantguarda en aquesta qüestió", assegura. En la seva opinió, la clau és la creixent penetració dels telèfons intel·ligents (principalment, iPhone, Android i BlackBerry) entre la població de mitjana edat. "Actualment, més del 50% dels clients d'entre 30 i 44 anys tenen smartphone , i el que dibuixen les dades és que aquí hi ha una oportunitat".

Julián Sánchez, director de Capraboacasa.com, també opina que "el mòbil és el futur, seguríssim: és personal, el portes a sobre 24 hores i pots rebre ofertes personalitzades per geolocalització". Però Sánchez també matisa que la botiga virtual inaugurada a Corea "és més un espot publicitari que una altra cosa". "Has de vendre molts productes perquè et surti a compte comprar les parets de tota una estació per empaperar-les de publicitat", diu Sánchez. I remata: "Em sembla una campanya més futurista que pràctica". A més, Sánchez argumenta que no és gaire pràctic aturar-se a comprar en una estació del metro plena de gent.

Més informació

Tothom es posa d'acord a l'hora de pensar que el mòbil servirà per oferir més informació dels productes a una població que cada cop està més sensibilitzada amb la qualitat i les propietats del menjar que compra. El nombre de ciutadans afectats per al·lèrgies (per exemple a la lactosa o a la fructosa) o per malalties com la síndrome del colon irritable cada cop és més elevat. I també hi ha un nombre creixent de persones interessades en els aliments ecològics. El mòbil pot ajudar, per exemple, que el comprador sàpiga amb més detall si els productes són compatibles amb el que el seu cos necessita. A més, les aplicacions permetran tenir feta una llista amb els productes de compra habituals i repetir-la sempre que vulguem tornar a adquirir-los.

Els supermercats Bonpreu ja estan fent proves pilot amb una aplicació que preveuen llançar a finals d'aquest any i principis del vinent. "El gran perill és saturar el client i, per tant, hem d'anar amb molta atenció si no volem carregar-nos el potencial que tenen aquestes eines", informa un portaveu de la companyia. Bonpreu admet que el 2001 van deixar paralitzada la possibilitat d'obrir una botiga online , però que ara han reactivat aquesta opció gràcies al potencial dels smartphones .

Condis també està a punt de treure la seva aplicació (ho farà a finals d'aquest any), mentre que Caprabo assegura que encara no té data prevista de llançament.

El naixement de les aplicacions creades pels propis supermercats se solaparà amb les que ja estan desenvolupant diverses empreses del camp de la tecnologia i la salut, com Nutrimécum i Khummo, que també estan a acabant de programar-les (vegeu la informació en aquesta mateixa pàgina). En definitiva, el sector viu un boom.

Sovint les aplicacions podran detectar els productes escanejant els codis de barres o els codis QR (que són quadrats i contenen desenes de punts blancs i negres). Però en el cas de Khummo volen anar una mica més enllà. L'usuari que visualitzi els prestatges del supermercat a través del mòbil veurà a la mateixa pantalla quins són, per exemple, els productes que estan d'oferta.

Khummo preveu oferir descomptes en productes a canvi que el consumidor respongui a alguna pregunta que permeti que la marca que fa el descompte obtingui informació dels seus clients, segons explica Francesc Bascompte, un dels impulsors del projecte. Per tant, l'aplicació serà útil tant per al client (que obtindrà descomptes) com per a les empreses.

Què comprarem?

Molt poca gent creu que a Catalunya es pugui viure una experiència com la de les botigues virtuals de Corea del Sud, però potser sí un terme mitjà. Omplir una parada de metro amb cartells publicitaris pot ser molt car, però no costa res afegir un codi de barres o un codi QR a un producte que s'anunciï a la parada d'autobús. El consumidor que espera avorrit a la parada podrà comprar-lo directament amb el seu mòbil. "Al final això suposarà lligar la publicitat amb la venda immediata", explica Julián Sánchez.

De totes maneres, el més previsible és que des del mòbil no es facin grans comandes. "El nostre client compra 60 productes... i això a la parada del metro o del bus no ho compres", diu Sánchez. Tal com ell mateix remarca, les vendes a internet que funcionen millor són les que inclouen pocs productes, com els viatges o la roba. Segons Sánchez, la venda dels supermercats a través del mòbil serà "un servei més, igual que la venda a domicili". "La clau és la multicanalitat: oferir els productes a través de diverses vies", apunta Enric Ezquerra.

A tot això s'hi haurà d'afegir la possibilitat, cada cop més propera, de pagar la compra amb el mòbil en comptes de fer-ho amb la targeta de crèdit. D'aquí tres anys, Barcelona estarà preparada perquè els ciutadans puguin fer els seus pagaments amb el mòbil (una mica més en el cas del transport públic), segons va anunciar l'Ajuntament.

Aviat no serà estrany que una persona utilitzi el mòbil mentre passeja pels passadissos del supermercat i que, en comptes de guardar-lo quan hagi acabat, l'utilitzi per pagar. Una revolució.