SALUT
-PAULA SOLANAS

Els misteris del cervell, al núvol i en 3D

La ‘start-up’ MintLabs desenvolupa una plataforma que permet als investigadors veure les connexions neuronals i que ja té clients als EUA

Els misteris  del cervell,  al núvol i en 3D / MINTLABS Zoom

Se’ls coneix com el Google Maps del cervell, però reivindiquen que la seva idea va més enllà d’aquesta etiqueta. El software que ha desenvolupat la start-up MintLabs, amb seu a Barcelona, permet accedir a imatges en 3D del cervell i les connexions neuronals. El seu servei ofereix una plataforma al núvol en què els clients poden transformar les ressonàncies magnètiques dels pacients en elements interactius. “Aquesta tecnologia permet observar quines diferències hi ha entre el cervell d’una persona malalta i el d’una de sana”, explica el cofundador i conseller delegat de MintLabs, el portuguès Paulo Rodrigues. El projecte està enfocat a ajudar els investigadors en la seva recerca sobre aquest òrgan encara tan desconegut. L’eina permet quantificar variables i donar dades molt específiques que poden orientar els assajos clínics. Encara que els seus clients es dediquen principalment a la recerca, a MintLabs també creuen que la seva aplicació podria arribar a les mans dels cirurgians. “Fins ara els metges havien d’operar a cegues i imaginar quines rutes podien seguir, per exemple, els tumors. El que proposem és fer un diagnòstic més objectiu”, raona Rodrigues.

ELS DOS COFUNDADORS de MintLabs, Rodrigues i la macedònia Vesna Prchkovska, es van conèixer mentre estudiaven un doctorat a Holanda. Va ser aleshores quan van adonar-se que la seva tecnologia podia fer-se un lloc al mercat de l’anomenada e-salut. “Teníem una idea que agradava als metges, però ens faltava la plataforma per llançar-la”, expliquen. Aquesta iniciativa empresarial els va conduir al sud, concretament a Barcelona, on es van acabar instal·lant, atrets pel dinamisme de l’“ecosistema” investigador i “els excel·lents hospitals” de la ciutat. Avui en dia MintLabs ja està treballant en un programa pilot amb dos hospitals importants dels Estats Units, un a Boston i l’altre a Atlanta, que volen els seus serveis per avançar en la investigació contra el Parkinson i l’Alzheimer. Segons explica Rodrigues, el seu mercat és a l’exterior, ja que a Espanya “hi ha més dificultats per prosperar, mentre que als Estats Units el sistema de salut és més innovador i no es miren tant els diners a l’hora d’invertir en recerca”.

El finançament ha sigut un dels principals esculls que han hagut de superar i finalment van apostar per l’ equity crowdfunding per augmentar el seu capital. Durant aquest mes de juny llançaran una campanya a la plataforma especialitzada en projectes empresarials científics CapitalCell per aconseguir 150.000 euros. “Esperem que arribin inversors, sobretot dels Estats Unit , i que ens permetin complir l’objectiu d’ampliar aquest primer prototip”, afirma Rodrigues. Amb poc més de dos anys de vida, durant el seu primer exercici econòmic i en fase d’implementació, van facturar tan sols 2.000 euros, provinents dels primers contactes amb centres de referència com l’Hospital Clínic a Barcelona i el Ramón y Cajal a Madrid. Tot i així, esperen arribar a facturar un milió d’euros en dos anys, i aconseguir convertir-se en una base de dades al núvol sobre malalties. La plataforma s’ha integrat a Wayra, l’acceleradora de start-ups de Telefónica, un pas que els ha permès guanyar visibilitat i accedir a nous inversors.