‘START-UPS’
JORDI VELERT

Com milloraries la indústria musical en un trajecte d’ascensor?

Coverr.me, una mena de YouTube de versions, guanya el concurs de ‘start-ups’ organitzat pel Primavera Sound

Com milloraries la indústria musical en un trajecte d’ascensor? Zoom

Cadascun d’un país diferent i amb una idea de negoci per a la indústria musical. Així són la vintena de joves que participen en el Hackaton PrimaveraPro Startups, un concurs de projectes innovadors organitzat pel festival Primavera Sound. Dividits gairebé a parts iguals entre programadors informàtics i estudiants d’economia i empresa, la majoria no es coneixen entre ells. És una tarda de divendres: agafen el micròfon i es presenten. L’equip guanyador “accelerarà el seu projecte”, avisa Juan Álvarez de Lara, de l’empresa organitzadora, Seed and Click. Silvia Bueso, directora de captació de fons de l’escola de negocis Esade, els pregunta quants d’ells necessiten finançament per al seu projecte. Ella explica que sovint li toca dir “més nos que sís” als projectes que li arriben però confessa que “li encanta” la seva feina. Fetes les presentacions, comença a sonar música i els grups es posen mans a l’obra, entre cerveses.

Però tan important com tenir una bona idea és saber-la explicar. L’elevator pitch -presentació d’ascensor- és clau. Es tracta d’explicar el projecte a un inversor per convèncer-lo de posar-hi diners. Silvia Bueso, que ajuda els joves participants en la hackató a preparar el seu discurs, recomana cuidar la posada en escena i ser molt clars amb el que demanen: “Heu de sortir amb una pregunta: quin dia puc reunir-me amb vostè?” L’objectiu és, segons Bueso, “seduir l’inversor” i motivar una segona trobada per detallar el projecte. Per preparar la presentació davant els inversors, els portaveus dels diversos grups de la competició graven un vídeo dins d’un ascensor.

HORES després, el jurat té un veredicte: el projecte guanyador és Coverr.me. És una mena de YouTube per “descobrir nous artistes a través de covers ”, és a dir, de les versions de cançons, explica Wissal Benryane, estudiant marroquina d’empresarials de 20 anys. La hackató ha sigut per a ella “una oportunitat increïble de treballar en equip”. “Les noves bandes fan covers per donar-se a conèixer”, diu Miguel Parramón, informàtic barceloní de 27 anys.

João Torres, de 34 anys, ja va venir amb la idea pensada. “M’agradaven les versions i no coneixia cap web sobre això”, explica. Coverr.me, ja en funcionament, serveix per “connectar artistes que es volen promocionar amb el públic”. De fet, per monetitzar el projecte preveuen cobrar als músics a canvi de destacar a la plataforma. Aquest informàtic brasiler té un altre projecte en marxa: Menú Diario, un lloc amb l’oferta del dia per dinar als restaurants propers a l’usuari. Juntament amb Emanuel Stadler, estudiant berlinès d’informàtica de 20 anys, formen l’equip de Coverr.me, que continua buscant finançament per a desenvolupament i publicitat.

Amb la idea pensada i el grup ja format venien els creadors de Heymoth, que també va participar en la hackatói que aspira a “posar una orella en cada bar”. El nom fa referència a les arnes, els insectes amb més capacitat auditiva. L’empresa monitoritzarà la música que sona als bars i a les discoteques perquè els usuaris sàpiguen on podran escoltar els artistes i les cançons que els agraden. Toni Moreno, enginyer informàtic, avança que permetran escoltar trenta segons de cada cançó. Reconeix que, malgrat que tenen la part tecnològica resolta, necessiten algú expert en màrqueting per tirar endavant Heymoth.

La hackató és una activitat més del PrimaveraPro Startups. Qualsevol hi pot presentar una iniciativa però només poden arribar a la final els que recullin 500 euros a través de micromecenatge. D’aquests, el jurat triarà cinc idees i cinc projectes, que es presentaran al Concurs Internacional d’Idees de Negoci per la Indústria Musical, que se celebrarà el 29 de maig al Macba. Hi haurà, entre d’altres, Dave Altarescu, director de nous negocis de Spotify.

Tenir accés a un espai de coworking és un dels premis. Ceci Tham, creadora de FabCafe Barcelona, un espai on es pot imprimir en 3D, està convençuda que un entorn multidisciplinari fa els projectes “més potents” i ofereix “perspectives diferents”.