PERFIL
JORDI PLANAS

El més gran entre els petits

Sota la presidència de Joan Juvé, la centenària Juvé & Camps s’especialitza en un cava d’alta gamma i aspira a convertir-se en una marca de prestigi internacional

El més gran entre els petits / MARC ROVIRA Zoom

A principis de maig, el cava Reserva de la Família de Juvé & Camps va ser guardonat amb la Gran Medalla d’Or al Concurs Mundial de Brussel·les, un premi concedit per més de tres-cents professionals procedents de cinquanta països, que en tres dies van tastar més de vuit mil vins de tot el món. Per a Joan Juvé, president de la companyia catalana, aquest reconeixement els situa com “un referent mundial en l’elaboració d’escumosos d’alta qualitat”, un mercat que ja lideren a l’Estat amb el 35% dels caves gran reserva que s’hi produeixen.

Nascut a Sant Sadurní d’Anoia el 1942, Juvé fa més de mig segle que treballa al celler familiar. S’hi va incorporar amb 18 anys com a enòleg i viticultor, i va passar per “tots” els departaments abans que l’escollissin president, el 2002, poc després de la mort del seu oncle, l’últim membre en actiu de la segona generació. “Ell i el meu pare van donar un gran impuls a l’empresa”, explica el directiu, que atribueix a tots dos la implantació de diverses millores tècniques i la construcció d’un patrimoni exclusiu de 450 hectàrees de terreny, 280 de les quals es destinen ara al conreu ecològic de la vinya: “D’aquesta manera podem controlar la quantitat de la matèria primera i contribuir a l’equilibri mediambiental”.

Amb ell al capdavant, la companyia s’ha projectat internacionalment, i l’any passat va vendre 750.000 ampolles en 51 països dels cinc continents -els més importants són els Estats Units, el Japó, Colòmbia, el Perú, la República Dominicana, Veneçuela, Suïssa, Noruega i Dinamarca-. Tant és així que l’empresari emplaça els cavistes a sortir a fora amb un producte de gamma alta per aconseguir “el mateix prestigi” que té el xampany, al seu parer més ben valorat que l’escumós català per la reputació que han assolit marques com Dom Pérignon i Moët & Chandon, i no tant pel producte en si. “Encara que no ho sembli, s’exporta més cava que xampany”. El principal productor que ha fet possible que això sigui així és, segons diu, Freixenet, “un celler que ha portat aquesta beguda per tot el món”. Des del seu punt de vista, la multinacional espanyola ha fet un canvi de rumb i ara també està intentant vendre a l’estranger un producte de gamma alta, “un gir que no s’aconsegueix en 24 hores” i que, segons diu, trigarà a consolidar-se, tenint en compte les dificultats que s’estan trobant a Juvé & Camps per accedir a la Xina i als països del Sud-est Asiàtic: “Hi hem invertit molts esforços, però de moment sense gaire èxit”.

Tampoc ho estan tenint fàcil per consolidar les vendes en països europeus com Alemanya, el Regne Unit i Bèlgica, “bons consumidors de cava, però en mans de xarxes de distribució que no volen tenir productes d’aquesta qualitat”, una situació que al dirigent no l’inquieta. “Portem més de 30 anys augmentant, any rere any, les vendes a l’estranger”.

Al mercat espanyol, en canvi, la companyia ha de fer front a l’oligopoli de Freixenet, Codorníu i García Carrión, tres gegants que abasteixen més del 90% del mercat del cava. Potser per això el primer executiu de Juvé & Camps assegura que fa uns anys van decidir especialitzar-se en l’elaboració d’escumosos reserva i gran reserva, un projecte, diu, “pioner” a Espanya. Així, el celler va vendre l’any passat 2,7 milions d’ampolles, 300.000 menys que fa set anys, una caiguda que Juvé imputa, principalment, al descens de les vendes de Nadal: “El nostre cava es regala molt durant aquestes festes”.

Tant és així que el 50% dels ingressos de la companyia, que l’any passat va facturar 23 milions d’euros, es fan durant els últims quatre mesos de l’any, una dada que l’empresari matisa assegurant que les seves vendes van més enllà del consum familiar. “Juvé & Camps no falla mai en cap restaurant”, diu Joan Juvé, que distribueix els seus productes al canal horeca (hotels, restaurants i cafeteries), a les botigues especialitzades i als supermercats. Ell veu amb bons ulls “l’actual moda de freqüentar les terrasses”, un hàbit que va en augment i que obre una nova via per arribar al consumidor.

Aquest escumós és la principal beguda que produeixen, però no l’única: “Des del 1981 també elaborem vi, i actualment fem unes 700.000 ampolles a l’any”, detalla Juvé, que comanda un grup de 150 treballadors que s’incrementa, quan es fa la collita, amb la contractació de veremadors eventuals: “La principal particularitat de la casa és que el 95% del personal que tenim en plantilla es jubila aquí”.

Amb 73 anys, Juvé encara està en actiu i treballa colze a colze amb la seva filla Meritxell, l’adjunta al president: “A sota nostre hi ha l’equip directiu, i a sobre el consell familiar, el veritable òrgan de govern no només de Juvé & Camps sinó també de Primeres Marques”. El dirigent es refereix a una empresa independent situada a Igualada, a uns 30 quilòmetres de Sant Sadurní d’Anoia, que importa exclusivament xampanys, vins i licors d’empreses familiars estrangeres: “És una manera de crear vincles i tenir més informació, però l’hem creat, sobretot, per dedicar-nos-hi al 100% i guanyar diners”. Bon amant del golf, ho exemplifica així: “Handicap baix, negocis que no funcionen”.