El mercat tecnològic sí que té fronteres

Algunes empreses de tecnologia nord-americanes comencen a tastar a l'estranger la mateixa medicina que s'aplica als EUA a determinats competidors. Cisco ha atribuït a l'espionatge que practica l'Agència de Seguretat Nacional, NSA, una part del 4,6% que han caigut els seus beneficis del trimestre passat (2.000 milions de dòlars) respecte al mateix període de l'any anterior.

Segons John Chambers, conseller delegat del fabricant d'enrutadors de xarxa, la vigilància de la NSA "ha tingut conseqüències a la Xina". Rob Lloyd, responsable de vendes de l'empresa, concreta que "hi ha clients que s'estan repensant les decisions i això s'ha reflectit en els resultats". Les empreses xineses d'internet no es refien dels equips nord-americans per si inclouen alguna porta falsa oberta als espies.

En la mateixa línia, IBM ha reconegut a l'agència Reuters que ha perdut ingressos a la Xina.

Més d'un ho pot considerar justícia poètica: l'administració pública dels EUA i les principals empreses de telecomunicacions d'aquell país i els seus aliats de la Commonwealth -amb l'excepció singular de la britànica Vodafone- tenen vetades les compres d'equipaments de la xinesa Huawei precisament per motius de seguretat nacional.

BlackBerry va descartar fa poques setmanes ser comprada per Lenovo, també xinesa, perquè no confiava que el govern canadenc aprovés l'operació.

Així doncs, a més d'irritar els ciutadans que ha de protegir, i de posar en un compromís les empreses de serveis d'internet, la NSA també ha aconseguit reactivar el proteccionisme. Encara que també podria ser que els xinesos comprin menys enrutadors de Cisco no perquè dubtin de la seva seguretat sinó perquè els fabricants locals en fan unes còpies magnífiques i, naturalment, molt més barates que els equips originals.