JORDI SABATÉ

Un mercat digital de mobles usats d'Ikea

Durant gairebé dos anys Ricardo Ruiz va idear Pikeando, un portal d'anuncis de segona mà centrat en mobles d'Ikea. Avui dia ja existeix online.

Un mercat digital de mobles usats d'Ikea / CRISTINA CALDERER Zoom

Ricardo Ruiz es defineix a si mateix com un aventurer que s'ha calmat. Després de passar molts anys treballant en la majoria de països de la Unió Europea, sobretot a Anglaterra, va tornar a Catalunya el 2007 amb moltes idees al cap per desenvolupar negocis. "La primera idea que vaig voler portar a la pràctica van ser els espais publicitaris per als lavabos, una cosa que a Londres és molt habitual". S'hi va tirar de cap després de buscar finançament, però va esclatar la crisi del 2008 i l'empresa va fer fallida.

Una lliçó apresa

"Ara tot just acabo de pagar els últims terminis d'aquella aventura, però he après una lliçó -diu Ruiz-. En els negocis es pot guanyar o perdre, però abans d'apostar has de saber a què jugues". I amb aquesta lliçó ben apresa ha anat amb peus de plom en el seu següent negoci: Pikeando.

"La idea d'una plataforma de compravenda de mobles d'Ikea de segona mà se'm va ocórrer durant els anys en què canviava de casa, de ciutat o de país amb freqüència. Em vaig adonar que sempre comprava mobles d'Ikea perquè no pensava conservar-los tota la vida, sinó que eren macos, funcionals i fàcils d'usar i llençar", diu Ruiz.

Així, es va preguntar si hi podia haver una segona oportunitat per a aquells mobles que llençava a les escombraries, gairebé nous. L'any 2010, un cop digerit el primer fracàs, va començar a donar voltes a la idea, amb molta cautela. Va explicar la idea a la seva dona, Raquel Brigido, una dissenyadora gràfica, i també a un amic informàtic, Alberto González. Els va dir a tots dos que si al cap de sis mesos continuava considerant que la idea era bona, els hi tornaria a comentar. I així va ser. El juny del 2010 es van fer socis i van començar a treballar en l'estructura i el model de negoci de Pikeando, l'únic mercat de revenda digital basat en mobles d'Ikea. Seguint amb la cautela apresa el 2008, la pàgina va néixer l'abril del 2011, només a Madrid i Barcelona i en fase de proves. Finalment, el novembre d'aquell any va estar a punt per al gran públic. Havien passat gairebé dotze mesos des de l'inici.

Ruiz és l'únic dels socis que hi treballa a temps complet i no para de donar voltes a com millorar Pikeando. "Ara pujaré uns tutorials en vídeo sobre com muntar determinats mobles", explica satisfet. Assegura que "la cosa està anant força bé, sobretot a Madrid i Barcelona", i somia que un dia Pikeando tingui dimensió europea.

Quin és el model de negoci de Pikeando? "La publicitat sectorial -decoració i relacionats- i els anuncis de Google: apostem pel que de moment ens podem permetre". Pikeando ni cobra pel servei ni intervé en la compravenda.