INDÚSTRIA
MARC AMAT

Fer matalassos a demanda i enviar-los en 24 hores

Marmota, una empresa de mobles de la Sènia, comercialitza marfegons plegats eliminant tots els intermediaris

Antoni Estellé, CEO de Marmota / TJERK VAN DER MEULEN Zoom

Un matalàs de llit de matrimoni empaquetat dins d’una caixa de petites dimensions i enviat a casa del client en menys de 24 hores. Aquesta és la idea que va tenir Antoni Estellé ara fa dos anys, que el va dur a crear Marmota, l’única empresa del món que ha aconseguit encabir i comercialitzar un matalàs de 160 x 200 centímetres en una caixa de poc més de dos pams d’amplada per un metre d’alçada. “Després de fer mil proves, de trencar centenars d’espumes i d’esparracar un munt de fundes, ens en vam sortir”, explica satisfet l’emprenedor.

Però el concepte no és del tot nou. “Quan se’ns va acudir aquest model vam veure que ja existia”, afirma Estellé. Fa tres anys, dues start-ups nord-americanes ja s’havien atrevit a introduir al mercat un matalàs pensat per ser distribuït dins d’una petita caixa. El model va tenir un èxit aclaparador: l’empresa Casper va tancar una tanda de finançament de 70 milions de dòlars amb inversors com Leonardo di Caprio i Tuft&Needle va aconseguir-ne 100 d’una tacada. Va ser arran d’aquest descobriment que l’empresari català va decidir fer el pas definitiu: “Calia exportar el model a Espanya, però millorar-lo encara més”, explica.

Per fer-ho, es va servir de l’experiència heretada a la botiga de mobles que ha dirigit durant 15 anys a la Sénia (Montsià), que abans de la crisi s’havia erigit com un dels principals pols de peregrinació per als amants del moble. Tanmateix, l’esclat de la crisi del consum i el canvi d’hàbits en la compra de mobles va sacsejar el negoci. Estellé ho va detectar i va decidir començar a obrir nous camins amb projectes innovadors com Marmota.

"Hem eliminat tota la cadena d'intermediaris: així reduïm els costos que té el matalàs per a nosaltres, però també per al client"Antoni EstelléCEO de Marmota

“Ens vam adonar que la gran majoria de clients gairebé sempre acabava escollint un mateix tipus de matalàs”, afirma l’empresari. És per això que juntament amb un soci propietari d’una fàbrica d’espumes a Saragossa van començar a investigar la fórmula per encabir el matalàs dins d’una caixa encara més petita que la de les empreses nord-americanes i feta amb els materials més demandats pel consumidor. “Ho hem aconseguit invertint l’ordre de les matèries: a dalt, làtex d’alta densitat, al mig una viscoelàstica especial i, a sota de tot, una base d’espuma”, detalla Estellé. Un cop fabricat, es fa un plec al matalàs, s’enrotlla al buit, s’empaqueta i s’envia per missatgeria urgent. “D’aquesta manera eliminem tota la cadena d’intermediaris i reduïm els costos que té el matalàs per a nosaltres, però també per al client”, explica el CEO de Marmota.

En la lluita per simplificar al màxim la cadena de producció i comercialització del matalàs, Marmota ha apostat també per dues altres estratègies: l’ e-commerce i el monoproducte. “No sabem com reaccionarà el mercat, però en els dos primers mesos ja estem complint les nostres expectatives”, assegura Estellé. Precisament, per solucionar el problema que suposa per al consumidor no poder provar el matalàs, que es ven exclusivament a través d’internet, Marmota s’ha convertit en una de les poques empreses a l’Estat que ofereix la possibilitat de provar cent nits el matalàs sense compromís.

Des de Marmota no han volgut concretar el volum de vendes assolides durant aquests dos primers mesos, però la companyia preveu acabar l’exercici anual superant la barrera dels 500.000 euros de facturació. Amb un cost actual d’entre 330 i 540 euros, segons la mida del matalàs, l’empresa ja pensa a exportar el projecte a Alemanya, per competir amb altres companyies que ofereixen un producte similar. “Ja se sap com som els emprenedors: ens agrada arriscar”, apunta Estellé. Tot i així, l’executiu assegura que l’expansió dependrà de la rebuda que tingui el producte a Espanya.

Sigui com sigui, Marmota busca ara despertar l’interès dels consumidors i vol obrir-se pas entre les grans marques del sector. “Si alguna ens copia el model, haurà sigut un èxit”, sentencia Estellé.