PAPERERIA
ISAAC LLUCH

Els llibres per pintar per a adults regalen un boom als fabricants de llapis

En plena era digital les empreses del sector acullen amb satisfacció una moda que desestressa els dibuixants

Els llibres per pintar per a adults regalen un boom als fabricants de llapis Zoom

El dia a dia pot ser sovint gris. O fins i tot negre. L’estrès, les obligacions, els múltiples encàrrecs, les cites pendents. No és estrany que cada vegada més persones intentin posar una mica de color a les seves vides. Metafòricament i literalment: agafen llapis de colors i pinten sobre models marcats en pàgines de llibres especialitzats que s’han convertit en un autèntic boom.

Dècades enrere aquesta mena de llibres per acolorir eren només dissenyats per a nens o, a tot estirar, per a adults aficionats al dibuix. Des de fa un temps, però, els que compren aquests productes no són ni tan infants ni dibuixants vocacionals. Són adults que hi troben una mena de teràpia per relaxar-se, per retrobar la pau interior i l’equilibri. És com fer ioga amb llapis, diuen. I psicològicament funciona segons la teoria que la persona que pinta allibera hormones de la felicitat (endorfines), perquè un pot acabar satisfet i orgullós de la seva obra tot i que no estigui gaire dotat per a les arts plàstiques.

Els que compren aquests productes no són ni tan infants ni dibuixants vocacionals.

I mentre aquests artistes amateurs pinten amb una àmplia gamma de colors com a teràpia zen, algunes empreses s’allunyen, i molt, del vermell. Dels números vermells. Són les empreses que gaudeixen, de retruc, del boom editorial dels llibres per pintar per a adults.

El fabricant alemany de llapis Faber-Castell va registrar en l’exercici fiscal 2015-2016 el volum més gran de vendes de la seva història. Aquesta empresa bavaresa, fundada el 1761, va arribar als 631 milions d’euros, la qual cosa representa un increment del 10% respecte a l’any anterior. La demanda de productes per pintar, dibuixar i escriure és “irrompible”, apunta la comtessa Mary de Faber-Castell, portaveu de la junta directiva de l’empresa.

Entre els llibres de més èxit del sector hi ha els que ofereixen mandales. No és estrany que Faber-Castell hagi llançat al mercat una col·lecció de productes per pintar que porten els evocadors noms Happy Zen i Feel Good.

La il·lustradora britànica Johanna Basford, per exemple, ha venut arreu del món més de 16 milions d’exemplars dels seus tres primers llibres per pintar per a adults. Amb aquest fenomen editorial hi ha grups de persones que pateixen més estrès en comptes de pau interior. Són els treballadors de les empreses que es dediquen a la producció de milers de llapis i de llibres per pintar. Aquestes companyies han de fer torns laborals extres. Des de fa mesos la fabricació d’aquests productes va “a tota marxa”, confirma la comtessa Faber-Castell sense entrar a donar més detalls.

La producció funciona a ple rendiment, tot i que els fabricants de llapis i material per a l’escriptura i el dibuix apareixien com els perdedors en l’era de la digitalització. Cada cop s’escriu o es dibuixa menys amb llapis sobre paper, però determinades empreses especialitzades registren una sorprenent augment de la demanda. “Això ho notem amb els clàssics productes per pintar o escriure. Ara tenim tres torns de producció durant sis dies a la setmana”, confirma una portaveu de Staedtler. “El volum de vendes dels llapis de color ha augmentat de forma molt significativa”, apunten des de Faber-Castell.

“El volum de vendes dels llapis de color ha augmentat de forma molt significativa”.

Fabar-Castell

Un altre productor alemany de llapis, Schwan-Stabilo, va reconèixer la moda dels llibres per pintar per a adults i ja l’any passat va anunciar, orgullosa, la seva cooperació amb l’editorial ArsEdition: juntament amb un llibre per pintar venien un set de 15 retoladors. El segment de pintar i dibuixar evoluciona a Stabilo -amb un volum de vendes el 2014-2015 de 170 milions-“per sobre de la mitjana”, segons dades pròpies.

També Staedtler va aconseguir apujar el seu volum de vendes l’any passat un 14% i va arribar als 322 milions d’euros. “L’ adult-colouring és una força motora bàsica del nostre volum de vendes. I això en temps de la digitalització és molt remarcable”, apunta el gerent d’aquesta empresa, Axel Marx.

La forta demanda de llapis de colors ha arribat de forma ben inesperada per a un sector que ja mirava cap a altres horitzons. De fet, els productors d’aquesta mena de material s’ocupen des de fa anys dels reptes de la creixent digitalització i s’han trencat el cap per augmentar els productes digitals. Stabilo, per exemple, va presentar el prototip d’un llapis digital que transforma la lletra escrita en paper en una còpia en net per a smartphones o tablets. Un bolígraf digital de Staedtler grava esbossos fets a mà i els transforma en arxius gràfics per a aparells digitals. El món que arriba, però, no sembla que vulgui renunciar a pintar sobre pàgines de llibres per a adults. Una eina desestressant.