COMERÇ
Empreses 14/06/2015

Les llibreries de segona mà es treuen la pols de sobre

La cadena Re-Read irromp al mercat del llibre amb 15 botigues a Espanya a través d’un model de franquícies i preus assequibles

Paula Solanas
2 min
Les llibreries de segona mà es treuen la pols de sobre

Renovar-se o morir, les conegudes com a llibreries de vell també se sumen a la revolució dels nous models de negoci. La cadena Re-Read ha obert 15 establiments en només dos anys, amb botigues a Madrid, València, Màlaga i Pamplona i una filosofia de llibres per a totes les butxaques. Mercedes Zendrera va tenir la seva primera llibreria amb tan sols 18 anys. La sòcia fundadora de Re-Read era una de les propietàries de Baibars, un negoci familiar especialitzat en literatura sobre altres cultures i idiomes, que va acabar fent fallida. “Amb la crisi vam perdre més de la meitat de la facturació i ens vam adonar que o trobàvem una nova idea o havíem de tancar”, lamenta. Després d’algunes visites a capitals europees, es van fixar en el nou aire que estaven agafant certes llibreries de segona mà.

“Volíem que fos un concepte de llibreria nova on trobar llibres vells, és a dir, que els espais estiguessin ben organitzats i fossin agradables, lluny de la imatge fosca i desordenada que podem relacionar amb aquest tipus d’establiments”, afirma Zendrera. Els seus locals tenen un aspecte modern i funcional, amb seccions ordenades alfabèticament. La cadena també ha volgut incorporar un servei d’avisos a través de la seva pàgina web perquè els clients puguin saber si un exemplar concret ha arribat a algun dels seus establiments. A més, disposen d’una targeta gratuïta de prepagament per fer regals o aconseguir preus més baixos.

“Per a nosaltres aquesta també és una aposta en sentit ecològic, ja que impulsem la compravenda perquè els llibres tinguin una segona vida”, explica Zendrera. És per això que van decidir aplicar un sistema de preus atractiu amb una fórmula simple: un llibre per tres euros, dos llibres per cinc euros i cinc llibres per deu euros. A Re-Read paguen 20 cèntims per cada llibre usat que compren, independentment de la mida i la temàtica. Aquesta política també exigeix que els exemplars estiguin en les millors condicions possibles.

Re-Read va néixer de la mà de l’estudi de disseny barceloní Talking. Aquests veïns de l’antiga llibreria Baibars també passaven per un mal moment econòmic i es van sumar al projecte, al qual han aportat la campanya de màrqueting visual. “Els vam dir clarament: «Encara no us podem pagar», però estaven entusiasmats i tenien molta fe en la nostra idea”, reconeix Zendrera. El resultat ha sigut una imatge molt cuidada, en què el prefix re- s’ha convertit en l’eix central d’una marca que, segons Zendrera, explica bona part del seu èxit.

La seva irrupció arriba en un moment en què moltes llibreries (algunes de les quals de caràcter gairebé històric) han hagut de buidar les estanteries. “Hem trobat un espai complementari a les llibreries convencionals que, de moment, ens permet sobreviure”, afirma Zendrera. Prefereix no fer comentaris sobre vendes i volum de facturació, però anuncia que tenen previst obrir cinc noves llibreries durant aquest any i que ja estan estudiant exportar el model.

stats