JORDI SABATÉ
Barcelona

El lent creixement del comerç electrònic

El consum per internet a l'Estat augmenta però encara està per sota de la mitjana europea

Encara que no és a la cua, Espanya sí que se situa clarament per sota de la mitjana europea pel que fa al percentatge d'usuaris que compren en línia. El 43% dels espanyols van comprar un o més productes per internet el 2012, mentre que a la Unió Europea ho van fer de mitjana el 59% dels ciutadans, segons dades de l'estudi Eurostat 2013 sobre comerç digital -amb resultats referents al 2012-, anunciades la setmana passada.

El doble

Si es mira cap enrere, les dades no resulten tan negatives, i es podria dir que l'Estat va xino-xano, seguint una línia ascendent que va començar l'any 2000, quan es van començar a fer aquest tipus de mesuraments.

El 2009 el percentatge d'espanyols que compraven a la xarxa era del 23%, i ara, quatre anys després, aquesta xifra s'haurà doblat clarament.

Així, si el 2011 el percentatge era d'un 30%, en un any la xifra ha pujat tretze punts.

"En els últims anys hi ha hagut una important acceleració a causa del fenomen dels outlets digitals i els club de compra privada, com Privalia o Lets Bonus", explica Juan Pablo Seijo, consultor en temes de comerç electrònic i propietari de l'empresa Punto Nodal, dedicada a aquest camp amb botigues com SoloRaf (tomàquets) o SDomingo (cosmètics). "Aquests serveis van fer entrar molta gent a internet que així va perdre la por a pagar amb la targeta. I els que compren una vegada a internet, invariablement repeteixen", diu Seijo.

Javier Darriba, conseller delegat de UserZoom, empresa catalano-nord-americana dedicada a la investigació de l'experiència d'usuari en els serveis web, coincideix amb Seijo que el ritme d'incorporació no és dolent i que l'usuari que ho prova, repeteix: "Els nostres estudis mostren que s'està imposant la compra multicanal, és a dir, que potser veus una camisa en un anunci, te l'emproves a la botiga física i la compres a la pàgina web".

Seijo corrobora aquesta dada: "Compres on t'ho posen més barat. Jo mateix m'emprovo les sabatilles d'esport a la botiga i després miro el preu que el fabricant dóna a la seva web i decideixo".

El factor ambiental

És fàcil caure en la temptació d'atribuir el baix nombre d'espanyols que compren a internet al fet que el clima permet experiències de compra física molt més satisfactòries que en altres zones, però, quant pesa aquest factor?

Tant Darriba com Seijo ho relativitzen. "Al final pesa, esclar, sobretot si ho relaciones amb els percentatges de Noruega, Finlàndia o Suècia, on les cases estan separades dels carrers comercials dels pobles i les temperatures no permeten passar gaire temps al carrer, però és una influència més indirecta del que creiem", diu Darriba.

Segons Seijo, hi ha molts factors culturals en els hàbits de compra a Espanya, encara que el clima hi influeix: "La gent és reticent a deixar les dades de la targeta perquè el clima tampoc hi obliga, ja que tenim una alta densitat de comerç". I comenta com a anècdota: "Hi ha persones grans que em truquen per donar-me les dades per telèfon, que és menys segur que les passarel·les de pagament, però la resta del procés el fan per internet".

Xarxa de viatges

Les dades de l'Eurostat 2013 mostren que el màxim creixement en compradors s'ha produït en els bitllets i les reserves d'hotels. "Creixem sobretot en compradors de viatges, perquè han desaparegut els canals de distribució tradicionals, que eren les agències", explica Seijo. D'altra banda, el consultor adverteix que "no tot són avions": "Hi ha molt bitllet de l'Alsina Graells, que s'ha posat les piles a internet", explica, en referència a l'empresa d'autocars de línia.

També els compradors de roba online han crescut, si bé no de manera tan espectacular com en països com Polònia, on aquest percentatge arriba al 25% dels ciutadans, només superat per Dinamarca i el Regne Unit.

"Sens dubte la crisi es reflecteix en la compra de roba més que en cap altre sector, i és normal que a Espanya aquesta xifra sigui discreta, tot i que també hi ha augment, perquè a internet és on hi ha les ofertes, i la gent ho sap", diu Seijo.

Assignatura pendent

Un altre apartat en què les dades són preocupants és el dels llibres digitals i els continguts educatius, en què el percentatge només és de l'11%.

Darriba creu que aquesta dada ara mateix pot ser que sigui més alta perquè "en l'últim any s'ha disparat la compra de tauletes i lectors de llibres electrònics, cosa que multiplicarà la compra".

El directiu de UserZoom també explica que l'augment de compradors digitals anirà cada vegada més lligat a l'expansió del mòbil i les tauletes i, "en aquest sentit, Espanya és un país amb una gran penetració, la qual cosa podria accelerar la incorporació a la compra en línia en els pròxims anys", conclou.