CONSTRUCCIÓ
ELENA FREIXA

De l’alicatat a vestir els carrers amb cautxú

El fabricant mundial de talla-rajoles Germans Boada ha resistit la debacle del totxo i ara vol innovar amb un nou negoci: el mobiliari urbà de cautxú

De l’alicatat a vestir els carrers amb cautxú / ARA Zoom

El cautxú s'expandeix pels terres de parcs infantils, a les jardineres d’arbres i en altres equipaments urbans. El seu potencial per substituir a poc a poc materials tradicionals (com el formigó i el ferro) ha fet que Germans Boada, una empresa familiar catalana amb tradició en el món de la construcció i coneguda per haver globalitzat màquines de tallar rajoles, s’hagi fixat en aquest nou negoci per fiar-hi part del seu creixement futur. El primer pas ha sigut la compra d’una empresa alacantina, Kanguro, que és fabricant líder de productes de cautxú com cubells i gavetes per a la construcció. L’operació, valorada en un milió d’euros i que ha permès salvar la fàbrica d’Alacant i els 25 treballadors, serà la base per expandir el negoci del cautxú cap a altres aplicacions, com explica el director general de Germans Boada, Jaume Caballé. “Pensem en equipaments urbans, com les pilones que es posen en zones de vianants i en paviments especials que absorbeixen impactes”, afegeix. La presentació oficial serà el Construmat, la fira de la construcció que acull Barcelona al maig.

Kanguro, segons Caballé, aporta a Boada un producte que encaixa amb el sector de la construcció, que coneixen bé, però que, sobretot, brinda una tecnologia per fer aquesta diversificació. Ara que el sector públic comença a reactivar-se, la renovació d’equipaments urbans pot ser una oportunitat, diu Caballé, tot i que l’empresa no tracta directament amb les administracions públiques sinó amb les seves proveïdores. D’aquest èxit en depèn el ritme de creixement que el grup Germans Boada confia que tingui Kanguro en els pròxims anys. L’empresa alacantina va facturar dos milions l’any passat, un 70% menys del que havia arribat a moure en el pic de la bombolla immobiliària.

A canvi, EL grup Germans Boada podrà portar per primer cop els productes Kanguro de cautxú a tot el món, gràcies a la xarxa global que ja té en 120 països. L’empresa té nou filials pròpies, vuit sucursals i dues plantes de producció en què fabrica el seu producte estrella: els talla-rajoles de la marca Rubi, un nom inspirat en la ciutat del Vallès Occidental on els germans Boada van inventar el primer tallador de mosaic hidràulic l’any 1951. Des de llavors el secret per sobreviure a la crisi a Espanya ha sigut exportar. D’unes vendes de 60,5 milions d’euros previstes per a aquest any, el 85% provindran de fora del mercat interior. Espanya, de fet, és el segon mercat del grup per darrere de França, amb un 15% de participació en els ingressos. “Ni somiem que la recuperació pugui tornar a situar Espanya on havia estat, perquè allò era artificial”, diu Caballé.

Les aliances amb grans cadenes de distribució de productes per a la construcció i el bricolatge han sigut claus. Als EUA són presents als 2.000 establiments de The Home Depot i ara negocien replicar aquesta aliança a Mèxic mentre es preparen per accelerar a l’Àsia (ja són presents a la Xina) i a l’Àfrica subsahariana.