Empreses 03/11/2013

Un joc per promoure l'estalvi energètic

Dues emprenedores han dissenyat un joc de taula per ajudar les empreses i les escoles a difondre la importància de l'eficiència energètica

i
Andrea Rodés
2 min
Un joc per promoure l'estalvi energètic

Ainhoa Azorín i Marta Molist es van conèixer fa dos anys fent un postgrau sobre eficiència energètica, i el seu projecte final va ser una consultoria mediambiental per a un museu de Barcelona. Fent el treball es van adonar que tot i que moltes empreses fan canvis importants per millorar la seva eficiència energètica, passen desapercebuts entre els seus treballadors i clients, de manera que perden una oportunitat de millorar la seva imatge corporativa. Així que van decidir dissenyar un joc de taula que permetés explicar aquestes millores de manera més divertida i didàctica.

Monopoly sostenible

La idea va anar prosperant i avui les dues emprenedores ja han presentat el primer model d'Engega't, una barreja de Monopoly, Trivial i joc de l'oca, que permet als jugadors anar descobrint els avantatges de millorar l'eficiència energètica i entendre l'impacte mediambiental i per a la salut. "Les empreses compleixen normatives, normes ISO... Però als treballadors no se'ls comuniquen de manera adequada ".

No és el mateix ordenar-los que apaguin els llums que comunicar-ho d'una manera lúdica", explica Azorín, consultora mediambiental. El joc consisteix a fer anar avançant fitxes sobre un tauler amb la taula de qualificació energètica impresa.

Guanya l'equip que arriba abans a la casella A++ (la qualificació més eficient). Per poder avançar, els equips han d'anar encertant respostes, i van acumulant energifitxes i monedes, que poden utilitzar per invertir en projectes -"Com si fos el Monopoly", diu Molist, enginyera industrial-. Totes les peces del joc estan fetes a Osona, des de l'embolcall de feltre fins al tauler, les fitxes i la impressió de les targetes amb les proves. Aquestes proves poden anar des de calcular el consum d'un litre de gasoil i un de gasolina fins a respondre a la pregunta: "Quins materials són els més usats com a aïllants de construcció? A. Llana d'ovella, B. Fibra de vidre, C. Suro, D. Totes les anteriors". En aquest cas la D és la correcta.

Esponsorització

Les emprenedores pretenen que el joc es concebi principalment com un instrument de comunicació per a les empreses, que podran esponsoritzar amb els seus logos l'embolcall de feltre o la bossa de tela per regalar el joc a empleats o clients.

De moment, Azorín i Molist han optat per acudir a una plataforma de micromecenatge (Verkami) per reunir els 3.200 euros que necessiten per finançar la primera tirada de 100 unitats i veure si el producte agrada. El joc té un preu d'uns 35 euros i la bossa costa 15 euros.

"La intenció és que les empreses ens encarreguin jocs costumitzats per a les seves necessitats", diu Molist. Entre els potencials clients hi ha, per exemple, les companyies de gas i elèctriques, "forçades a comunicar els seus progressos en eficiència energètica", afegeix. Els ajuntaments també necessiten promocionar les millores en eficiència energètica als ciutadans, i alguns utilitzen les ajudes del Pacte d'Alcaldes, una iniciativa europea per assumir l'objectiu de reduir emissions un 20% el 2012.

stats