La irrupció de l''smart shopper'

El sector del comerç està, com és lògic, molt preocupat perquè es preveu que aquest serà el Nadal amb menys consum des que va començar la crisi. Alguns van encara més enllà i diuen que serà "el pitjor Nadal dels últims vint anys", tal com ha dit Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (per cert: és sorprenent que la mateixa persona que lamenta que consumim poc s'oposi al fet que les botigues obrin més dies).

Les dades disponibles des de principis d'any apunten que, efectivament, aquest Nadal gastarem menys que en les campanyes anteriors. Però em pregunto si aquest és l'enfocament correcte. ¿Era bo que consumíssim tant, i sobretot tan irracionalment, com ho fèiem abans de la crisi? ¿Que trepitjar un centre comercial al desembre fos com anar a la guerra? Em sembla que no. La irracionalitat que es va apoderar de nosaltres en els anys del boom arribava a cotes màximes en aquestes dates.

Per això, és d'agrair l'arribada de l'smart shopper . Tal com explicava l'ARA divendres, els consumidors ja no són tan irracionals com abans, sinó que mediten molt més les seves decisions de compra. De fet, segons els càlculs del professor Gerard Costa, d'Esade, la meitat dels consumidors gastaran exactament el mateix que fa un any, però ho faran mirant millor en què es gasten els diners. "Abans podien demanar el millor capó de la parada i no preguntar-ne el preu. Ara ja no es parla només de qualitat, sinó de valor: «¿Quin és el millor capó que em pots donar per aquests diners?»", explicava Costa com a exemple.

Per tant, el que està patint ara el sector del comerç és un problema d'adaptació des de l'exuberància irracional precrisi a una situació més normal. Veurem si això és una tendència que es consolida o si només serà una baixada fruit d'estar vivint -segons Luis de Guindos- els moments més durs de la crisi.

Àlex Font Manté és el coordinador de l'Emprenem