MOBILITAT
PAULA SOLANAS

Un pla per sortir-se’n allà on Uber va fracassar

La vallesana Drivania crea Shotl, una aplicació que vol agrupar persones amb itineraris semblants a la ciutat mitjançant minibusos

Un pla per  sortir-se’n allà on Uber va fracassar / I.V. Zoom

La frontera entre el transport públic i el privat és cada vegada més borrosa en l’era Uber, i ara és el cotxe de línia dels nostres besavis el que flirteja amb el món de l’economia col·laborativa. La companyia vallesana Drivania, que ja té més de 15 anys d’experiència en el sector del transport executiu, ha creat Shotl, una aplicació que agruparà persones amb itineraris semblants a través d’una xarxa de minibusos. Els fundadors de l’empresa es van inspirar en un model que triomfa a Nova York des dels 80: les dollar vans. Es tracta de minibusos privats que operen on el metro de la de la ciutat no arriba. Tradicionalment, els vehicles recullen els passatgers a prop de les estacions de metro i s’aturen en funció de la demanda dels viatjants. Ara aquest model arriba al telèfon mòbil.

L’aplicació de Shotl permetrà reservar un viatge amb un sol clic i t’avisarà d’on hauràs d’esperar el teu transport, en un desplaçament que mai supera els cinc minuts a peu. El trajecte es comparteix amb altres viatgers que fan un itinerari semblant i baixen del vehicle quan ells ho decideixen. De fet, el servei que ha creat l’equip desenvolupador no inclou rutes ni parades fixes. El viatge es reformula segons la demanda, en temps real, i una aplicació connectada a una tauleta avisa el conductor dels passatgers que demanen pujar al minibús.

L’objectiu darrere d’aquest algoritme és mediambiental. Una ciutat com Lisboa reduiria un 90% el trànsit de cotxes si apliqués un sistema per compartir trajectes com el que proposa Shotl. Aquesta va ser una de les conclusions que es van debatre durant l’International Transport Forum, celebrat a la capital portuguesa el 2014, i un dels missatges insígnia de l’empresa catalana. “Al cap i a la fi, Uber ha afegit cotxes a la carretera, nosaltres en volem treure”, diu un dels seus responsables, Isaac Lozano.

La companyia vol aconseguir aquest propòsit sumant esforços amb les administracions públiques i, per ara, descarta engegar el negoci com a operador privat. De fet, la seva idea és donar servei a aquelles parts de les ciutats que estan insuficientment cobertes a través de la xarxa de transport públic per complementar el servei. Actualment estan en converses avançades per engegar un pilot -probablement a Barcelona- i activaran l’aplicació quan es posi en marxa la prova.

Lozano explica que el pilot es faria amb una desena de vehicles d’entre 7 i 15 places i, en el cas de Barcelona, se centraria a la zona al voltant de la plaça de les Glòries. “Hi ha moltes empreses i, per tant, trajectes recurrents i la xarxa de busos encara no s’ha implantat del tot”, explica aquest enginyer de telecomunicacions. La primera prova seria gratuïta, però Shotl planteja un model de pagament integrat a les tarifes del transport públic.

Tot i així, el projecte no només mira a les grans capitals. Tal com explica Lozano, és un servei que encaixa amb ciutats mitjanes, com Terrassa o Sant Cugat -on Drivania té la seva seu-. De totes maneres, Shotl no preveu obrir l’aplicació a zones amb poca densitat de població, ja que el seu model exigeix que els passatgers pugin i baixin dels vehicles amb molta freqüència.

L’empresa més polèmica del sector de la mobilitat ja havia introduït un sistema semblant. El 2014 Uber va estrenar nous cognoms a San Francisco amb el servei UberPool, una aplicació per compartir trajectes per tal d’estalviar i que també ha sumat crítiques sobre la seva legalitat. Per evitar problemes semblants, Shotl té dues opcions. La primera passa per operar amb les anomenades llicències VTC -les mateixes que ja fan servir Uber i Cabify a Madrid-, però això implica un obstacle: a ciutats com Barcelona estan molt limitades i el sector del taxi ha pressionat molt perquè no se’n donin més. L’empresa comptaria amb les llicències que ja controla Drivania amb el servei de transport corporatiu, però seguiria tenint una barrera per créixer en el futur. L’altra possibilitat que planteja Lozano són acords amb empreses que ja operen busos de línia en algunes poblacions com ara ALSA o Moventia.

El projecte ha implicat una inversió de 300.000 euros per part de Drivalia, l’empresa matriu de Shotl, que va facturar al voltant de cinc milions d’euros l’any passat i dóna feina a 32 persones, set de les quals es dediquen a temps complet a l’aplicació dels minibusos urbans.