PROTECCIÓ DE DADES
Innovació 17/09/2017

Els catalans que treuen les castanyes del foc a Facebook

Onna és una empresa amb doble seu, a Barcelona i San Francisco, que gestiona la informació que emmagatzemen altres plataformes

Júlia Manresa
2 min
Mark Zuckerberg al Mobile World Congress 2015

Les dades són el principal negoci de Facebook, però també un dels seus problemes més grans. Ja són diverses les sancions milionàries que la xarxa social de Mark Zuckerberg ha rebut per haver incomplert les normes que regulen la protecció de dades. No cal anar més lluny que aquesta setmana passada per trobar-ne un exemple. Tot i això, encara que no ho sembli alguns dels incompliments poden no ser intencionats. Facebook o WhatsApp es converteixen sovint en un canal per enviar, per exemple, còpies de contractes o fotos del DNI. Part del compliment de la llei passa per tenir tota la informació anonimitzada, però controlar aquest tipus d’intercanvis de dades privades no és tan fàcil, ni tan sols per a Facebook.

Sembla evident que si algú ha de tenir la capacitat de gestionar bases gegants de dades, aquest algú hauria de ser la xarxa social que més informació conté del món, però no és així: és una empresa mig catalana la que s’encarrega de fer-ho. Onna, que porta aquest nom en homenatge a Barcelona, va néixer de la fusió entre dues empreses, una d’americana i una de catalana. Els seus fundadors es van conèixer fa uns tres anys i es van adonar que els seus negocis, dedicats a la gestió de dades per als serveis legals, eren complementaris. Ara ja poden presumir d’haver tingut la xarxa social més exitosa del món com un dels seus primers clients.

“L’usuari no és conscient de la quantitat de dades que pot arribar a tenir penjades a internet: imagina’t si Facebook les ha de controlar totes”, explica Eudald Camprubí, director d’operacions de l’empresa.

Onna utilitza la tecnologia de les xarxes neuronals -un dels múltiples calaixos de la intel·ligència artificial- per creuar dades i descartar els que poden posar l’empresa en problemes. “Connectem diverses fonts d’informació que tenen les empreses, des de Gmail a Microsoft, Slack o Dropbox, i centralitzem totes les dades perquè puguin ser accessibles des d’un únic punt”, explica Camprubí. Una vegada recollida tota la informació, hi apliquen aquestes xarxes neuronals per extreure (i separar) el que sigui necessari i el que no hauria de ser allà. Això no impedeix, però, que empreses com Facebook emmagatzemin informació de manera totalment intencionada per a usos publicitaris, com va determinar l’Agència de Protecció de Dades espanyola.

L’informàtic Eudald Camprubí explica que la tecnologia d’aquesta empresa es desenvolupa principalment a Barcelona, encara que la seva seu social és a San Francisco. Per això tenen oficines a les dues ciutats. Tot i això, de moment els seus clients són principalment americans. Van des de Facebook fins a la cotitzada de tecnologia al núvol Twilio, però a la llista també hi ha una de les principals empreses de seguretat dels Estats Units, Duo Security. El seu objectiu, però, seria expandir el projecte a Europa on, de moment, encara no tenen un negoci significatiu.

Per ara Onna manté la bicefàlia, i aquesta continua sent la seva intenció a llarg termini. Com ja passa en altres empreses tecnològiques, mantenir la base de tècnics i desenvolupament web és més fàcil i barat a Barcelona i, alhora, això els permet tenir una finestra oberta a Europa. I si Facebook necessita acudir a externs per gestionar la infinitud de les seves dades, les possibilitats de negoci d’Onna també poden ser infinites.

stats