NÀUTICA
GEORGINA FERRI

Una apli perquè no et trobis mai més el vaixell sense bateria

Una ‘start-up’ catalana crea l’apli SmartBoat per controlar a distància els paràmetres d’una embarcació

Una apli perquè  no et trobis  mai més el vaixell  sense bateria / FRANCESC MELCION Zoom

L’any 2014 l'empresa SmartSea va tenir la idea de començar a digitalitzar el mar. Van observar que mentre el cotxe connectat anava avançant, en l’àmbit marítim encara hi havia molta feina per fer. “Primer vam crear una apli per connectar els navegants amb els ports. Els usuaris poden veure quins ports tenen més a prop i quins serveis ofereixen. Els ports poden avisar de novetats o alertes i enviar notificacions als mariners. La vam batejar com a SmartSea, el mateix nom de la nostra start-up ”, explica per telèfon l’Alejandro Martínez, el CEO de l’empresa, des de Brussel·les, on assisteix a la Copernicus Marine Week. A la planta 2 del Palau de Mar, seu de la Barcelona Tech City, l’escolten atentament Carolina Quiñones, product manager de SmartSea, i Adriana Escrivá, CEO de Bemobile, l’altra start-up que col·labora en el projecte i que crea les aplis. Precisament Bemobile treballa des del mes de febrer amb Seat en el desenvolupament del cotxe connectat. “Aprofitem l’experiència que nosaltres tenim amb el cotxe connectat per explorar el camp del vaixell connectat. Creem una sinergia entre una empresa enfocada a la innovació tecnològica i una companyia amb un gran coneixement nàutic”, explica Escrivá.

SmartBoat és una plataforma tecnològica que compta amb un dispositiu que l’usuari connecta al vaixell i amb una apli. “Aquest petit aparell que connectem a l’embarcació llegeix tota la informació de la nau, i hi hem afegit Bluetooth per poder tenir sensors accessoris; amb això convertim un vaixell normal en un vaixell connectat”, explica Martínez. Aquest aparell envia la informació a l’aplicació mòbil i adverteix l’usuari si detecta alguna anomalia. “Pots ser a casa i rebre una notificació avisant-te que les bateries no s’estan carregant. Això et permet alertar el port perquè torni a donar energia en aquell moll”, afegeix Martínez.

“Hem traslladat la filosofia del cotxe connectat al vaixell: el cotxe l’agafes cada dia i n’estàs molt pendent, però el vaixell no; a més, potser vius a Barcelona i el tens a la Costa Brava, però amb aquesta apli el pots tenir controlat”, relata Quiñones.

Quan el propietari puja a l’embarcació, l’aplicació canvia la seva visualització i dona la benvinguda a bord. Seguidament, l’obliga a fer un seguit de comprovacions. “El problema és que la gent es treu el PER però no agafa el vaixell gaire sovint; a més, tenen molta impaciència per sortir a navegar, i per tant que l’apli t’obligui a revisar el combustible, mirar la sentina i alguns detalls abans de salpar és molt important per evitar accidents posteriors”, assegura Martínez, que afegeix que “més del 55% dels accidents marítims són d’embarcacions de nàutica d’esbarjo”.

Smartboat es troba en fase de proves i es presentarà oficialment durant el Saló Nàutic de Barcelona, de l’11 al 15 d’octubre, amb la previsió de començar a comercialitzar-se a partir del 2018. “Aquest estiu l’hem estat provant amb empreses de xàrter i estem corregint i millorant el producte, però precisament aquest serà el nostre target, perquè aquest tipus d’empreses puguin tenir controlats en tot moment els vaixells de lloguer i un historial complet de navegació”, diu Quiñones.

El preu del dispositiu serà de 499 euros amb un any de subscripció gratuïta a l’apli. A partir del segon any la subscripció costarà 200 euros anuals. L’empresa espera facturar uns 300.000 euros el primer any amb aquest producte. SmartSea va comptar amb una inversió inicial de 200.000 euros, però ara obrirà una ronda de finançament per aconseguir 500.000 euros més, tot i que també obriran un procediment de crowdfunding per poder assolir aquesta xifra.

“El repte que tindrem després serà tenir molts vaixells connectats, poder analitzar totes les dades que generin i fer un vaixell encara més intel·ligent, però aquest serà el pròxim pas”, conclou Martínez.