TECNOLOGIA
Innovació 22/10/2017

Una alerta per caçar taula als restaurants més demandats

Yababook és una plataforma per avisar els usuaris quan hi ha una cancel·lació en un dels locals gastronòmics de moda

Paula Solanas
3 min
Una alerta  per caçar taula  als restaurants  més demandats

Quatre, cinc i fins a sis mesos o un any és un període d’espera que no sorprèn els fans de l’alta gastronomia a l’hora d’aconseguir una taula al restaurant del moment. Tot i així, aquests temples de les arts culinàries també tenen la seva pròpia batalla: la de les cancel·lacions d’última hora que els deixen uns seients buits molt preuats. Ara, una plataforma creada a Catalunya vol posar fi a totes dues preocupacions. Es tracta de Yababook, una iniciativa impulsada per cinc socis que comparteixen la mateixa passió pel bon menjar.

“Ens vam adonar que hi havia molts locals de moda on intentàvem reservar i era molt difícil, però l’única alternativa era esperar”, explica el conseller delegat i cofundador de l’empresa, Richard Calvo. Aquesta va ser l’espurna per començar a investigar un mercat, segons l’emprenedor, en què regna l’ overbooking. El resultat ha sigut una plataforma que envia als usuaris que s’hi inscriuen una notificació quan es produeix una cancel·lació en un dels restaurants que hi ha en oferta. De moment, l’aplicació web (no cal descarregar-la ni instal·lar-la) existeix en format beta i l’empresa prepara el seu llançament a Espanya per als pròxims mesos.

Un cop fet el registre, la plataforma planteja diferents vies per aconseguir la preuada taula. Per exemple, subhastar la reserva lliure al millor postor. Així doncs, Yababook permet que els usuaris escullin quants diners del compte final del sopar estan disposats a avançar per aconseguir el lloc. “El client té la llibertat d’escollir la xifra que vulgui, perquè al final no té cap cost extra per a ell”, puntualitza Calvo. Segons el confudador, la companyia no busca aquest sistema per captar més diners, sinó que ho veu com una manera de concentrar els pics d’atenció dels usuaris en el moment clau, és a dir, quan el restaurant té urgència per no deixar una taula buida.

L’objectiu és que aquesta eina aparegui com a bàner a les pàgines dels restaurants perquè la facin servir per acabar amb la frustració que generen als clients les eternes llistes d’espera, explica Calvo. L’emprenedor reconeix que s’endinsen en un terreny controlat per empreses molt més grans que ells: en el món de les reserves a restaurants ja hi ha gegants com El Tenedor (creat per un trident d’emprenedors francoespanyol) i el grup nord-americà que els va comprar, TripAdvisor. No obstant això, Calvo creu que el sector té “necessitats molt específiques” i hi ha altres varietats de productes que s’hi poden sumar. De fet, alguns restaurants d’alta categoria compten amb eines pròpies a les seves pàgines web per gestionar el problema de les cancel·lacions a última hora, però, segons l’emprenedor, la majoria ho fan amb un sistema força manual i amb un abast poc massiu.

D’altra banda, assegura que el projecte també pot evolucionar cap a l’univers del big data. La informació sobre reserves que acumula l’eina podria servir per predir els pics d’activitat i facilitar la gestió digital del restaurant per ser més eficient. L’empresa ha posat la diana en els restaurants amb estrella Michelin (ja té contactes avançats amb alguns d’ells, però Calvo prefereix no donar noms), encara que també aspira a restaurants més assequibles que ofereixin una experiència exclusiva similar als primers. “L’auge del concepte de restaurant amb poques taules i més íntim també genera interès i no està tan penalitzat pel preu”, recull el conseller delegat de Yababook. Per això, l’empresari també confia en la tracció de Barcelona com a capital gastronòmica per generar moviment.

Fins ara la iniciativa l’han tirada endavant els cinc socis, alguns, com Calvo, dedicant-s’hi a temps complert, i d’altres mentre ho combinen amb una altra feina. La majoria dels fundadors venen del sector de les asseguradores -el mateix Calvo havia treballat a AXA abans de fundar Yababook-, però ja tenien experiència en el món digital. L’empresa va fer els primers passos amb el programa Telefónica Open Future, i ara segueix aquest camí a l’acceleradora per a start-ups de la mateixa operadora, Wayra. Abans també va passar pel planter d’empreses joves del Basque Culinary Center, un dels centres punters a l’Estat en formació i recerca gastronòmiques.

Segons l’emprenedor, el següent capítol serà guanyar tracció comercial a base de trucar a les portes dels millors restaurants del país perquè adoptin la plataforma. Abans que acabi l’any, espera comptar amb un o dos restaurants afiliats. “El sector es troba en un moment d’aprenentatge en què la digitalització es comença a adoptar en àmbits com la creació de plats o el procés de compra, però cal que s’ampliï en el camp de les reserves”, assegura Calvo. L’empresa encara no es planteja un altre pas pràcticament inevitable: sortir a la recerca d’inversors que vulguin donar més múscul financer a la seva idea. “Ja som dins l’ecosistema, però ens volem centrar a parlar amb el mercat abans de començar a buscar capital”, explica l’emprenedor.

stats