TECNOLOGIA
JORDI SABATATÉ

Microsoft desafia Apple empaitant els seus clients professionals

Els creadors de Windows llancen el dispositiu de sobretaula Surface Studio per revolucionar el sector

Microsoft desafia Apple empaitant  els seus clients professionals / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Surface Studio s’assembla molt al 0-5 que el Barça de Cruyff li va fer al Reial Madrid la temporada 73-74. No és que Microsoft hagi muntat un equip de futbol, es tracta només d’un símil, una metàfora per explicar què significa per a la companyia creadora del sistema operatiu Windows el llançament d’aquest ordinador de sobretaula de pantalla tàctil, i que, per tant, pot fer les funcions de tauleta. I és que per primera vegada en molt de temps, Windows ha guanyat una partida al camp d’Apple i, a més, per golejada.

Mentre les vendes en tauletes i ordinadors d’Apple cauen un 9% i un 14%, respectivament, les tauletes híbrides, és a dir, que també es poden fer servir amb un teclat com a ordinador, han pujat en l’últim any un 38%. En aquest escenari, Microsoft, que al mercat ja té la tauleta híbrida Surface i l’ordinador tàctil Surface Book, ha llançat Surface Studio, tota una revolució en el camp dels ordinadors, especialment els de sobretaula.

Es tracta d’una pantalla tàctil de 28 polzades estilitzada i fina que es converteix fàcilment en un ordinador de gran potència, pensat en principi per a usos professionals, sobretot d’il·lustració i disseny. Aporta un teclat, un ratolí sense fil i el sorprenent complement Surface Dial, una mena de ratolí en forma de botó giratori que es pot aplicar sobre la pantalla i ofereix múltiples funcions que s’activen girant el botó com si fos una roda de dial.

Per dir-ho d’alguna manera, enriqueix enormement les capacitats del ratolí clàssic obrint noves possibilitats d’innovació fins ara impensables. De fet, per a no pocs analistes, el Surface Dial, que s’acompanya d’un llapis òptic, és la innovació més sorprenent des de l’aparició dels smartphones amb pantalles tàctils, un mèrit que s’atorgava a Apple. El més curiós, però, és que aquesta revolució es produeixi en un camp que clarament va a la baixa com és el dels ordinadors.

Microsoft busca ressuscitar el PC? És difícil que ho aconsegueixi perquè es tracta d’un sector en què la majoria dels consumidors no troben el valor afegit que sí que els dóna el telèfon intel·ligent: no es pot portar a la butxaca, no funciona amb connectivitat 4G i cal tenir un teclat per fer-lo servir. A més, el preu del Surface Studio parteix dels 2.999 euros, absolutament prohibitiu per al mercat domèstic.

No obstant això, el Surface Studio sí que té un potencial de mercat molt important en l’àmbit professional, sobretot entre els productors de continguts gràfics i visuals. En aquest camp, que fins ara han dominat els Mac d’Apple, hi ha els dissenyadors, els il·lustradors, els creadors de pàgines web, els desenvolupadors de videojocs, etc. És a dir, el gruix dels usuaris professionals dels Mac. No es pot, per tant, descartar que la intenció de Microsoft sigui robar-li aquest mercat a Apple.

De moment, les impressions entre els professionals que han pogut provar Surface Studio són molt bones, segons assegura The Business Insider. Aquest diari digital també destaca que al cap de pocs dies del seu llançament, les primeres existències del dispositiu s’han esgotat, cosa que indica que com a mínim hi ha una gran expectació, la mateixa que altres anys van despertar les presentacions dels nous productes d’Apple.

Si Microsoft, que tradicionalment ha tingut força poca fortuna en la fabricació de maquinari, aconsegueix arrabassar-li la clientela professional a Apple amb el Surface Studio, farà encara més gran la desgràcia de la companyia de la poma, que per primera vegada en quinze anys ha presentat una contracció del seu benefici. La caiguda en vendes de la majoria dels seus articles -ordinadors, tauletes i rellotges intel·ligents- s’ha vist agreujada pel retrocés de l’iPhone al mercat xinès, l’última gran aposta perquè el seu producte estrella seguís donant xifres positives en el compte total de resultats.

Pot ser que alguna cosa estigui canviant en el panorama de la tecnologia global quan és Microsoft la que innova i Apple la que està més pendent dels accionistes. Durant molts anys, els papers van estar canviats i mentre el sofisticat i genial Steve Jobs presumia en les seves presentacions de les enlluernadores novetats de l’iPhone o l’iPad, el gris i casernari Steve Ballmer clamava a crits que els resultats de Microsoft seguien sent bons davant la descreença general.

Ara el lloc de Jobs l’ocupa Tim Cook, un enginyer de la vella escola, igual que Ballmer. I a aquest últim l’ha substituït fa menys de tres anys Satya Nadella, un executiu indi de maneres delicades i amb visió de futur que, a poc a poc, ha rellançat la imatge de Microsoft apostant per l’estratègia i el desenvolupament. Es podria dir que al partit contra l’hegemònica Apple s’hi ha presentat ara un Microsoft renovat, liderat per un estranger que aporta al joc una perspectiva nova i trencadora. Tal com ja va fer Johan Cruyff amb aquell Barça trist de la dècada dels setanta.