COMERÇ
JORDI SABATÉ

Arriba Facebook Marketplace: ha de tenir por Wallapop?

Amb el llançament a mitjans d’agost d’aquesta plataforma de comerç de segona mà, Facebook entra a competir amb el rei absolut de la compravenda entre particulars a Espanya

Arriba Facebook Marketplace: ha de tenir por Wallapop? / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Pràcticament al mateix temps que ho anunciava, Facebook va desplegar a mitjans d’agost la seva plataforma Facebook Marketplace en disset països de la Unió Europea, entre els quals Espanya. La seva arribada, encara que discreta -en període de vacances i segurament tapada per l’impacte dels atemptats de Barcelona-, no ha passat desapercebuda a molts usuaris, que han començat a penjar anuncis de venda de productes de segona mà, especialment cotxes, però també electrònica i fins i tot roba.

No obstant, Facebook Marketplace entra de ple en un territori ja ocupat, i amb molt d’èxit, per la start-up catalana Wallapop, que copa des de fa anys el mercat de la compravenda de productes de segona mà, i resisteix la competència d’altres aplicacions com Vibbo, hereva de l’abans hegemònic Segundamano, i propietat de la multinacional noruega Schibsted.

¿Però Wallapop podrà combatre la potència i la capacitat de gestionar informació que té Facebook? Enrique Dans, veterà analista de referència en el camp de l’economia tecnològica i professor de sistemes a l’IEBusiness School, opina que Facebook pot fer-li molt de mal a Wallapop. Dans recorda que Facebook Marketplace “és un producte que fa nou anys que és al mercat, amb escàs èxit”, però que Facebook va decidir rellançar-lo a finals de l’any passat als EUA amb la idea de competir amb Craiglist, un gegant del comerç electrònic nord-americà. Segons Dans, “tot indica que Facebook Marketplace està adquirint una certa popularitat”, cosa que podria explicar la decisió de provar sort a Europa.

Aquest analista creu que “tot i que encara està molt lluny de reemplaçar els seus competidors en les preferències dels consumidors”, és ben sabut que Facebook és una companyia dotada d’una gran paciència i que en el llarg termini pot fer valer la seva influència a escala mundial, el seu entorn gràfic radicalment simple i la possibilitat d’obtenir més informació de les persones que decideixen dur a terme una transacció.

En aquest sentit, Wallapop jugaria, a escala espanyola, un paper semblant al de Craigslist. “Wallapop ha crescut molt ràpidament, compta amb usuaris fidels que la utilitzen de manera intensa, es recolza en fortes campanyes publicitàries i semblaria, en una primera anàlisi, difícil de batre, però en l’àmbit de les xarxes socials Facebook ha anat devorant un per un tots els seus competidors locals”, apunta Dans.

Entre els punts forts de la xarxa social per batre Wallapop, aquest expert destaca que “Facebook guanya amb diferència la batalla de la informació: sap molt més dels usuaris i és susceptible d’utilitzar aquesta informació de manera estratègica”. Finalment, sentencia: “A llarg termini, Facebook Marketplace podria esdevenir una opció capaç de destronar els seus competidors locals”.

Més relativista és el business angelLuis Martín de Cabiedes, que tot i que destaca que no es pot menysprear mai la potència de Facebook i es declara “poc coneixedor dels detalls de la possible batalla que es podria desencadenar”, reflexiona que “les grans companyies com Google o Facebook llancen iniciatives com aquesta cada setmana; ho fan contínuament i unes els funcionen i d’altres no”. És a dir, que no sempre guanyen perquè, segons Cabiedes, “Facebook no sempre hi posa tant d’esforç com quan es va entestar a destronar Snapchat de la missatgeria efímera, ja que això estava amenaçant el seu core business [negoci principal]”.

Cabiedes es refereix al fet que Facebook no podia permetre que creixés Snapchat, que és una xarxa social alternativa a Instagram, un competidor directe i una amenaça a la seva hegemonia, i va haver d’esforçar-se per prendre-li els usuaris. Però apunta que segurament el negoci de Wallapop és menys estratègic per a ells. “Vaja, que el llançament de Facebook Marketplace no és una sentència de mort i dependrà de com respongui Wallapop al repte i de si Facebook posa tota la carn a la graella”, rebla Cabiedes.

Finalment, per al·lusions, preguntem al conseller delegat de Wallapop, Agustín Gómez, que es mostra tranquil. “La nostra visió és que a Facebook li serà difícil posicionar-se com una navalla suïssa en la percepció dels usuaris, no només en segona mà sinó en moltes altres iniciatives que ja han intentat en el món del comerç minorista que mai els han funcionat”. Gómez assenyala que “sempre hi ha el mite que quan un gran es fixa en una indústria la pot arrasar, però el passat és ple de casos fallits com els de Google+, Facebook Shops... etc.” Segons Gómez, tan sols WeChat ha aconseguit ser una plataforma per a tot. “Ara bé, això és molt característic de la Xina”, diu.

“A Occident tendim a utilitzar una plataforma per a cada necessitat i en aquest sentit som molt més verticals que els asiàtics”, aclareix l’emprenedor. De totes maneres, el cofundador de Wallapop mostra certa cautela: “Segur que Facebook Marketplace acaba tenint certa tracció gràcies als seus 2.000 milions d’usuaris, però caldrà veure si és suficient, en els seus ordres de magnitud, perquè es converteixi en una aposta core a llarg termini”.

Gómez acaba amb un missatge optimista: “Estem tranquils, però òbviament atents; la nostra reacció serà simplement seguir amb els nostres plans i intentar seguir construint una experiència cada vegada millor i més adaptada a les especificitats de la segona mà, però això ja ho teníem en el nostre full de ruta”.