IMMOBILIARI
Innovació 22/10/2017

Airbnb es fabrica un món a la seva mida

La companyia de lloguers turístics més popular construirà 300 habitatges en propietat a Florida per burlar les lleis estatals i en planeja 2.000 més

Jordi Sabaté
4 min
Airbnb es fabrica un món a la  seva mida

Segons va anunciar la setmana passada la cadena de televisió CNBC, la popular companyia de lloguers per temps limitat Airbnb ha arribat a un acord amb el promotor immobiliari Newgard Development Group per construir prop de 300 habitatges al districte de Kissimmee, a la zona sud d’Orlando (Florida). Els habitatges, que seran propietat de Newgard Development Group, comptaran amb les últimes tecnologies en domòtica, com ara panys digitals sense clau, i seran comercialitzats com a Powered by Airbnb. Ara bé, en realitat Airbnb només es dedicarà a gestionar els possibles relloguers que facin els arrendataris de les seves habitacions o de la totalitat de l’habitatge, per la qual cosa hauran de reportar una part dels beneficis tant a l’empresa de lloguers com al promotor propietari.

Els arrendataris podran llogar els habitatges fins a 180 nits per any, és a dir, fins a sis mesos, una quantitat gens negligible en un estat com Florida, que és molt estricte amb la regulació dels lloguers de vacances entre particulars, perquè rep molta pressió tant de veïns com dels forts lobis hotelers. En canvi, dels lloguers normals se’n farà càrrec el promotor Newgard Development Group. Però a més de la novetat que Airbnb s’impliqui en la construcció i promoció d’habitatges, la notícia és destacable perquè indica una nova tàctica d’Airbnb de desenvolupar el seu negoci en estats que són territori hostil, com és el cas de Florida, i sobretot la ciutat de Miami, però també podria ser el cas de Nova York i San Francisco.

Es tracta de ciutats nord-americanes amb molta especulació immobiliària i alhora amb una gran pressió turística, la qual cosa obliga les seves autoritats a regular de manera molt estricta el lloguer de vacances de curta estada que representa Airbnb, i això fa que les seves legislacions siguin molt restrictives respecte al nombre de nits que els arrendataris o propietaris poden llogar habitacions o cases senceres. En concret, a la ciutat de San Francisco el límit de lloguer és de 60 nits i a Nova York, on Airbnb ha generat no poques polèmiques a l’illa de Manhattan, s’ha restringit encara més: fins a 30 nits. El paroxisme de la regulació l’assoleix Nova Orleans: l’Ajuntament obliga que els arrendataris s’inscriguin en un cens d’oferents i paguin una quota com a garantia per les molèsties que puguin causar els seus inquilins.

Davant de totes aquestes pressions, la promoció conjunta d’habitatge que s’iniciarà al gener de l’any que ve a Florida podria ser alguna cosa més que una prova pilot: podria ser una nova estratègia per crear una xarxa residencial dins aquests territoris conflictius pel que fa a legislació, on Airbnb pogués fer valer les seves pròpies regles. De fet, a Florida el límit de nits de lloguer en entorns urbans com el de Miami no supera els 30 dies per habitatge i, en canvi, al complex que es construirà arribarà fins a les 180 nits. D’aquesta manera, Airbnb esquivarà la legislació de l’estat.

En suport d’aquesta teoria hi ha el fet que, tal com va explicar fa uns dies el Financial Times, Airbnb té projectes per construir altres complexos residencials en diferents llocs dels Estats Units, fins a arribar als 2.000 habitatges, en els quals es podria rellogar per damunt del límit zonal en tractar-se d’urbanitzacions aïllades de l’entorn. No se sap si els futurs projectes se situaran en ciutats com Nova York o San Francisco, però tot i que és difícil que sigui així si es té en compte que són algunes de les zones amb els preus del sòl més alts del país, tindria sentit, perquè la seva demanda en aquestes ciutats és molt alta.

D’altra banda, segons l’agència Bloomberg, Airbnb també s’està plantejant entrar al mercat de la gestió dels lloguers de llarga durada, almenys a la zona de la badia de San Francisco. La idea seria incloure a la seva pàgina anuncis d’aquesta mena de contractes i cobrar un percentatge per contracte tancat, potser l’equivalent a una mensualitat, com solen fer les agències físiques. Es tracta d’un negoci que en una àrea amb tant de moviment com la de la badia està resultant molt lucratiu per a la llegendària pàgina d’anuncis Craigslist, que monopolitza el mercat del lloguer de llarga estada. Segons les informacions de Bloomberg, Airbnb hauria començat al març d’aquest any a intentar atreure propietaris d’habitatge per llogar a la seva pàgina en lloc de posar els anuncis a Craigslist.

Aquesta pàgina, que es pot traduir per “la llista de Craig”, va ser creada fa més de dues dècades per l’informàtic Craig Newmark com una web de contactes per a homosexuals de la badia, però immediatament es va convertir en la principal pàgina d’anuncis per paraules i d’intercanvi de tota mena d’objectes dels Estats Units i una de les més grans del món. Al principi no cobraven per posar anuncis, però arran del creixement i la necessitat de mantenir la plataforma i un equip que la gestionés, van començar el 2006 a cobrar pels intercanvis de més volum. Posteriorment va arribar la gran demanda d’habitatge a San Francisco i Craigslist es va convertir de manera natural en el lloc on tots es van voler anunciar. Però aquesta vegada van decidir cobrar per cada operació tancada, cosa que va resultar un negoci lucratiu sobre el qual ara Airbnb podria haver fixat la mirada.

stats