LLOGUER
JÚLIA MANRESA

Un Airbnb per a Erasmus que busquen pis de lloguer

Uniplaces és una plataforma per a estades de llarga durada i pensada per a estudiants internacionals

Un Airbnb  per a Erasmus  que busquen  pis de lloguer / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

L’Erasmus és una de les experiències de l’etapa universitària més desitjades per la majoria dels estudiants que tenen el privilegi de marxar a un altre país. Però quan ets un alumne jove, sense experiència, amb la majoria d’edat acabada de fer i en un país desconegut, no tot són avantatges. Trobar un lloc on allotjar-se durant sis mesos no és senzill tenint en compte que el lloguer està pensat per a períodes més llargs i que triar on viure costa si no es veu en primera persona la casa. I encara, perquè el més difícil és intentar tancar reserves des d’un altre país assegurant la fiabilitat de la transacció.

Aquesta va ser la situació que es van trobar tres estudiants de l’Argentina, Anglaterra i Portugal -Mario Kostelec, Ben Grech i Miguel Santo Amaro- fa cinc anys quan van arribar a Londres. Quan buscaven allotjament es van adonar que per internet només hi havia opcions com Airbnb, però aquesta plataforma se centra en estades turístiques de curta durada, no en períodes d’entre sis i nou mesos, el que acostuma a durar una estada a l’estranger per estudis.

Així va néixer Uniplaces el 2011, després de guanyar un concurs a Portugal que els va permetre captar 200.000 euros d’inversió inicial de diferents fons internacionals. Un any després hi van aconseguir afegir 850.000 dòlars d’injecció, amb els quals van poder llançar Uniplaces com a plataforma per a la reserva online d’allotjaments. A banda de Lisboa i Porto, Uniplaces va començar la seva expansió internacional a altres capitals i ciutats com Londres o Manchester.

Els inversors van veure clar el negoci que generen col·lectius com els estudiants internacionals i, des del seu naixement, aquesta companyia no ha parat de captar diners. L’octubre del 2014 Uniplaces va tancar una ronda de 2,8 milions amb inversors com Rob McClatchey, director general de Barclays Capital. I no ha sigut l’última: el novembre del 2015 va fer el salt i va aconseguir 21 milions d’euros d’inversió a través d’Octopus Ventures, Shilling Capital Partners i Caixa Capital, a més dels fundadors de King.com, Supercell, Trivago i l’excap d’operacions de Yahoo, Jason Goodman.

De tots aquests diners, els fundadors d’Uniplaces tenen l’objectiu de gastar-ne la majoria a Espanya. “Després d’haver-nos consolidat en 40 ciutats diferents, vam veure que les que més creixien són les del sud d’Europa, i Barcelona molt en particular”, explica Joaquín Mencía, conseller delegat d’Uniplaces des d’aquest estiu, quan la companyia va anunciar que el 65% de la seva inversió es destinaria a Espanya, perquè és el mercat que més creix “amb diferència”. De fet, Uniplaces ha desplegat un exèrcit de 30 persones a Barcelona. A hores d’ara la companyia compta amb més de 10.000 anuncis entre Madrid i Barcelona, és a sis països i es prepara per obrir mercats com Granada o València.

Per a Mencía, l’èxit passa per la tranquil·litat. La plataforma ofereix una assegurança als propietaris que els garanteix la cobertura de despeses i del lloguer fins al final del període acordat, en cas que hi hagi alguna cancel·lació d’última hora (el lloguer mínim és de dos mesos). A més, el sistema d’anuncis d’Uniplaces és similar al d’Airbnb i, per això, la qualitat de les fotografies i la transacció econòmica queden assegurades. Així doncs, Uniplaces no para de créixer i es perfila com l’Airbnb europeu. Als Estats Units la mobilitat entre estudiants es fa en residències dins els mateixos campus, però a Europa encara està per explotar: “També podem oferir targetes de mòbil, acords per poder fer comptes bancaris temporals o assegurances de salut”, diu Mencía. L’Airbnb per a Erasmus, doncs, ja ha estudiat totes les opcions i pretén treure tot el suc del negoci dels estudiants estrangers.