RETWEETS

Les grans tecnològiques pesquen menys

Adquirir empreses sempre ha sigut una manera molt pràctica de créixer. Comprant un competidor aconsegueixes una part -mai la totalitat- del seu mercat i incorpores la seva tecnologia i el seu talent a la teva organització. I si el que compres és una companyia encara emergent, evites que algun dia acabi sent el teu rival. Per això les grans firmes de la indústria digital, que van fortes d’armilla, porten uns anys comprant tot allò que se’ls posa pel davant.

Però potser s’estan quedant sense empreses per fagocitar: l’empresa d’anàlisi CB Insights diu que els vuit gegants del sector (Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft, Salesforce, Twitter i Yahoo) van comprar l’any passat 71 empreses, un 30% menys que les 101 que van adquirir entre totes l’any 2014. Tres excepcions a aquesta tendència: Amazon va passar de cinc compres a set; Salesforce, d’una a cinc; i Microsoft, la més activa de l’any passat, de 10 a 18. Entre el 2011 i el 2015, les vuit empreses van fer 23 compres valorades en més de 1.000 milions de dòlars. La més compradora del període va ser Google, l’única amb més de 100 operacions. I la compra individual més important van ser els 22.000 milions que Facebook ha acabat pagant per WhatsApp.

L’altra cara de la moneda és el volum d’inversions en tecnologies que encara han de demostrar el seu potencial real de negoci. No és casual que al passat Mobile World Congress es parlés tant de realitat virtual (RV): Digi-Capital diu que els dos primers mesos d’aquest any els inversors ja han abocat 1.100 milions de dòlars en RV i realitat augmentada (RA). La xifra gairebé duplica els 692 milions invertits en RV/RA en tot l’any 2015. El més impressionant: més del 70% de la inversió del 2015 ha sigut a Magic Leap, que té el suport de Google i de dues grans firmes de capital risc de Silicon Valley i que promet combinar el món real amb el virtual mitjançant un visor retinal que encara no ha vist ningú.