TECNOLOGIA
JORDI SABATÉ

Les grans operadores es llancen al 'low cost'

De moment aquest 2012 està resultant una tortura per als operadors de referència de telefonia mòbil a causa del degoteig ininterromput de baixes de clients que se'n van, sobretot, als operadors mòbils virtuals (OMV). Al capdavant en pèrdues hi ha Movistar, amb 204.000 usuaris al maig -el mes en què va acabar amb la política de subvencionar els mòbils-, seguida de Vodafone, amb 196.000 baixes. Orange, que no ha deixat de subvencionar mòbils, va guanyar 22.000 clients i Yoigo, que mai n'ha subvencionat, en va perdre 6.000. En canvi, els OMV van guanyar 130.000 nous clients. El segment de prepagament ho va acabar d'adobar amb una caiguda de 190.000 línies. Des d'aleshores la tendència no ha canviat.

La raó d'aquest transvasament imparable de clients als OMV (que es limiten a fer negoci llogant i venent al client final l'accés a les infraestructures que han construït els grans operadors) són les seves tarifes altament competitives. Les grans empreses del sector no poden abaixar tant els preus per la senzilla raó que estan obligats per llei a desenvolupar les seves infraestructures, cosa que dispara els costos. Ara, amb l'arribada de la telefonia 4G, els operadors de referència hauran de tendir a un nou tipus d'antenes que hauran de ser amortitzades... als preus que pagui el consumidor final.

Si a això hi afegim la subvenció de part del cost dels telèfons d'última generació que han practicat Orange, Movistar i Vodafone, amb grans pèrdues en els marges de benefici, el resultat són empreses que han vist minvada en pocs anys la seva competitivitat. D'això se n'aprofiten els OMV, que ni subvencionen ni tenen més cost que el manteniment de la seva pàgina web i el que paguen a les operadores de referència pel lloguer de les seves xarxes. La crisi, lògicament, juga a favor dels OMV.

El primer intent de parar aquesta sagnia de clients va venir de Movistar i Vodafone, que a partir del maig van posar el fre a la subvenció de mòbils. Això va revelar que la majoria dels seus clients només es mantenien fidels per la subvenció que rebien. Així que es va anunciar aquest canvi de política es va disparar el nombre de peticions de portabilitat cap als OMV. La caiguda en clients a Movistar ha estat de tal magnitud -930.000 línies en quatre mesos- que Telefónica s'ha vist obligada a cancel·lar el pagament del dividend als accionistes, una retribució que era marca de la casa.

La segona estratègia, una mica més elaborada, va arribar en realitat al febrer amb la sorprenent notícia que Telefónica comprava la xarxa social Tuenti per setanta milions d'euros. Semblava un disbarat més d'una companyia tantes vegades erràtica, però no ho era gens. Darrere d'aquesta compra s'hi amaga l'estratègia de l'anaconda, la serp reina de les selves equatorials, que s'acosta dissimuladament als seus enemics, s'enrosca al seu voltant i estreny fort fins a escanyar-los.

Movistar ha reconvertit Tuenti en un OMV amb uns preus millors que els dels rivals. D'aquesta manera llança al mercat un OMV propi molt més competitiu que els altres i que té darrere una matriu amb molt de capital per gastar fins a recuperar la clientela perduda. Orange l'ha imitat i ha ressuscitat la marca Amena com un OMV exclusivament online i amb preus també molt agressius. Vodafone i Yoigo, però, han tirat el barret al foc i proven de sortir del país venent les seves filials.