RETWEETS

Les grans ambicions de Lenovo

Yang Yuanqing, president i conseller delegat de Lenovo, presumia aquesta setmana a Barcelona que la seva empresa no només és la que despatxa més ordinadors personals al món, sinó que també ha incrementat un 8% les unitats venudes, mentre que el volum total del mercat ha disminuït. La multinacional de matriu xinesa va entrar a la primera divisió del sector fa deu anys amb la compra del negoci de PC d’IBM, i des d’aleshores no ha deixat de créixer fins a assolir el lideratge. L’any passat va repetir l’operació per partida doble. Primer es va quedar un altre negoci d’IBM, el de servidors, i es va situar com a tercera marca d’aquest mercat amb un 12% de quota. A continuació va comprar a Google la divisió de telefonia mòbil de Motorola: sumant els smartphones de la històrica marca ianqui als de la seva pròpia, ja és tercera del món, per darrere només de Samsung i Apple.

Segons Yang, aquestes seran les potes d’un creixement que li permetrà facturar -sense més adquisicions- 100.000 milions de dòlars d’aquí cinc anys, més que duplicant els 42.800 milions del 2014. Les vendes de servidors a empreses s’han aturat als EUA però creixen a la Xina, i els grans centres de dades compren més equips que els que deixen de comprar les corporacions. I en mòbils l’empresa mantindrà l’estratègia de dues marques: Motorola als mercats madurs com els EUA, l’Europa Occidental i l’Amèrica Llatina, i Lenovo als emergents, per aspirar a la segona posició mundial en vendes. Yang diu que ho tenen tot per fer-ho: en una indústria en què unes empreses es dediquen a fer màrqueting de marca i les altres a fabricar sense marca, ells són els únics que tenen els dos components, cosa que els dóna avantatge en eficiència. Però sense prescindir de la innovació: el directiu m’ensenyava amb orgull una tauleta que es pot penjar i du incorporat un videoprojector, i em convidava a comparar el pes del meu MacBook Air amb el del seu nou portàtil ultralleuger amb frontissa de pantalla practicable fins a 360 graus.