El grafè, una solució per abaratir el cotxe elèctric

Un equip de recerca de la UB investiga les aplicacions del grafè en la indústria del vehicle elèctric i reduir la dependència del coure

El grafè, una solució per abaratir el cotxe elèctric / ARA Zoom

L'elevat preu dels cotxes elèctrics i els pocs avenços en el pes i l'autonomia de les bateries de liti són dos dels frens principals a la implantació a gran escala del vehicle elèctric. Un equip d'investigadors del departament d'electrònica de la Universitat de Barcelona (UB) volen impulsar una nova tecnologia basada en el grafè, un derivat del carboni, com el grafit, que abaratiria el cost dels transistors i milloraria l'eficiència de les bateries de liti.

El projecte implica substituir el silici pel grafè, un material innovador, motiu de l'últim premi Nobel de física, que aplicat a un sistema d'impressió inkjet pot abaratir la fabricació dels superconductors. Aquests dispositius són claus per controlar el cicle de càrrega i descàrrega de bateries i motors.

"El grafè es presenta com una de les millors alternatives per reduir el cost de les aplicacions electròniques dels cotxes, que cada cop seran més nombroses i més interconnectades", explica Llorenç Servera, responsable de projectes del departament. La UB col·labora amb empreses catalanes com FAE, capdavantera en fabricació de recanvis elèctrics per a cotxes.

Entre els avantatges del grafè hi ha la flexibilitat en la producció dels transistors, en comparació amb el silici, i la reducció del pes del vehicle, perquè és es més lleuger que el coure. D'altra banda, el grafè "permet donar una dimensió europea al vehicle elèctric, perquè ajudaria a retallar la dependència de les importacions de coure (el 99% del coure es produeix fora de la UE ), mentre que el grafè és una indústria europea emergent. El Grup Antolin, amb qui també col·labora la UB, va estrenar l'any passat la primera planta per obtenir grafè a partir de nanofibres de carboni.

Segons un estudi de la UB, el volum de negoci d'impressió amb grafè en la indústria de l'automòbil arribarà als 45.000 milions el 2019. La inversió en una planta de grafè serà inferior al milió d'euros, quan la inversió en una de silici frega els 300 milions. "La reducció de costos obrirà el sector a les pimes i portarà competència al sector", diu Albert Cirera, cap del departament d'electrònica.

Al juliol l'equip visitarà Israel en un viatge organitzat per la Generalitat per posar en contacte empreses catalanes i israelianes del sector. "Creiem que un soci israelià ens pot obrir les portes al mercat nord-americà -diu Servera-. Els EUA serà el primer país que implantarà la mobilitat elèctrica, perquè té un parc de vehicles de gasolina molt gran, mentre que a Europa els vehicles de gasoil de baix consum encara tenen molta presència".