Antoni Renom: "Una fundació té l'obligació de ser eficient"

L'empresari català Antoni Renom ha impulsat la creació d'una fundació per atreure mecenes privats del Liceu a Nova York

L'òpera no ha estat mai un espectacle de públic massiu, però el suport de mecenes públics i privats ha fet possible que sobrevisqués fins ara. No obstant, la crisi i la retallada de les subvencions públiques, així com una falta de cultura i política fiscal que motivin el patrocini privat ha obligat molts teatres com el Liceu a buscar noves vies de finançament per assegurar la seva sostenibilitat. Una de les primeres iniciatives és la que duu a terme Antoni Renom, un emprenedor de Barcelona de 35 anys, que ha decidit invertir part dels recursos del negoci familiar a la creació d'una fundació per recaptar mecenes privats del Liceu als Estats Units.

Inversió social

Es tracta de la Liceu Barcelona Opera House US Foundation, una entitat sense ànim de lucre que al setembre obrirà oficina a Nova York, i que estarà gestionada i organitzada per Levante Capital Partners, la firma d'inversió dirigida per Renom. Després de treballar en banca d'inversió privada als EUA i el Regne Unit, l'empresari va tornar a la capital catalana el 2012 per ocupar-se del patrimoni immobiliari familiar. Al marge del negoci de lloguer de pisos, Renom ha muntat la firma d'inversió Levante Capital, que inclourà l'impuls d'un projecte social cada dos anys, com la Liceu Foundation. "En les últimes dècades els empresaris catalans s'han desvinculat de la cultura en favor de les institucions públiques, però això ha de canviar", explica Renom a la seu de Levante, un bonic edifici modernista de l'Eixample barceloní, propietat de la família. Fins ara, prop del 60% dels ingressos del Liceu provenien de fons públics, però les retallades han reduït el percentatge a menys del 40%, assegura Renom. Donada la dificultat per atreure mecenes locals, l'objectiu de la Liceu Foundation és atreure mecenes nord-americans des de Nova York , "una ciutat que pertany al circuit de l'òpera mundial i que concentra els principals filantrops dels EUA", diu.

Autosuficient

D'altra banda, la fundació es dedicarà a establir acords comercials amb turoperadors i agents de turisme per captar nous visitants nord-americans. La venda d'entrades serà una font d'ingressos de la fundació, "que ha de ser tan autosuficient com sigui possible". L'objectiu de la fundació és recaptar entre 1 i 1,5 milions d'euros anuals. "Invertir en cultura és a fons perdut, però això no vol dir perdre diners; una fundació té l'obligació de ser eficient, de convertir cada euro invertit en tres", diu Renom.

L'èxit del projecte anirà condicionat al fet que es professionalitzarà més la gestió del Liceu, "que fins ara tenia el seu discurs massa lligat a les subvencions, i al discurs "que no podem fer això o allò altre perquè no tenim diners", diu Renom. "Cal una gestió sostenible, capaç de maximitzar recursos i de generar valor davant els mecenes, en lloc de tractar-los com si fossin un mer patrocini esportiu, diu. "Potser també caldria reduir el nombre de funcions i aconseguir que les obres més comercials servissin per sufragar els costos de les produccions més experimentals".