AGROALIMENTARI
Empreses 21/02/2016

Borges busca 30M€ a la borsa per iniciar la producció pròpia d’ametlles

BAIN, la filial de fruita seca de Borges, vol produir el 20% de les ametlles que necessita amb 2.500 hectàrees entre el sud d’Espanya i Portugal

Dani Revenga
3 min
Borges busca 30M€ a la borsa per iniciar la producció pròpia d’ametlles

La filial de la fruita seca del gegant agroalimentari català Borges impulsa un pla d’expansió per als pròxims 5 anys que preveu plantar 600.000 ametllers al sud de la Península, unes 2.500 hectàrees repartides entre Andalusia, Extremadura i el sud de Portugal. Una aposta territorial que, en paraules del conseller delegat de Borges, David Prats, s’explica per les condicions climàtiques “més favorables” que es donen en aquestes regions, més adequades que Catalunya per al cultiu de l’ametlla. El moviment estratègic permetrà que Borges Agricultural & Industrial Nuts (BAIN), la recentment creada divisió de fruita seca de Borges, arribi al 20% de producció pròpia de l’ametlla que comercialitza, una aposta estratègica que incidirà molt positivament en la rendibilitat del segment de negoci, el més important en la família de la fruita seca.

Fins ara, el percentatge de producció pròpia d’ametlles ha sigut ínfim. El 99% prové de països com els Estats Units o Austràlia, entre d’altres, en funció de les oscil·lacions de preu i qualitat del mercat. La resta prové de petits productors catalans, fonamentalment de les comarques de Lleida i Tarragona. El conseller delegat del grup aclareix que la nova plantació d’ametllers serà gradual i que esperen que doni el seu màxim rendiment d’aquí a 11 anys. El segment de les ametlles és el més important de Borges en el sector de la fruita seca, on representa actualment gairebé un 48% del total comercialitzat. Borges va vendre l’any passat 16.776 tones d’ametlles, un 6,9% del consum d’aquest aliment a la UE.

Amb la potenciació de la producció pròpia d’ametlles l’empresa espera fer un salt pel que fa a rendibilitat, davant d’unes perspectives de futur molt bones per al sector de la fruita seca. La producció mundial ja va créixer un 22% entre 2008 i 2014, una tendència que es preveu que s’acceleri en els pròxims anys per la consolidació dels hàbits saludables en l’alimentació i els efectes positius demostrats que, en aquest sentit, té la fruita seca, en particular per a la salut cardiovascular. Borges optimitza així els marges comercials davant d’un mercat llaminer que tot fa pensar que seguirà creixent en les pròximes dècades. El sostre del 20% en producció pròpia d’ametlles és només un primer objectiu a mitjà termini que, si el mercat segueix movent-se en la mateixa direcció, es continuarà ampliant en el futur pel seu impacte potencial en els beneficis del grup.

Per tirar endavant aquest moviment estratègic, la junta general del grup Borges, empresa familiar, ha aprovat aquesta mateixa setmana, en una reunió extraordinària a Tàrrega, una ampliació de capital per a la divisió de fruita seca que busca 30 milions d’euros a la borsa. BAIN llençarà al mercat continu un total d’1.127.000 noves accions. David Prats explica l’estratègia: “Volem nous inversors, nous accionistes, però tenim clar que han de tenir un perfil especial, els negocis agroalimentaris no són aptes per a especuladors que volen un retorn immediat de la inversió”. Prats afegeix que “els ametllers que plantarem trigaran 6 o 7 anys a donar fruit, i, això sí, un cop ho comencin a fer són valors segurs que es poden explotar durant molt de temps”. Amb aquesta ampliació de capital, la família Pont, que lidera Borges des de la seva creació, l’any 1896, passarà de tenir un 95% de la filial de fruita seca a un 77%, amb la qual cosa perdran una petita quota de poder però conservaran el control.

De fet, la creació de BAIN forma part d’una reorganització interna, aprovada a la mateixa junta d’accionistes. A partir d’ara, sota el paraigua de Borges International Group, la companyia quedarà estructurada en 3 filials: l’esmentada BAIN, Borges Agricultural & Industrial Edible Oils - dedicada al sector de l’oli- i Borges Branded Foods, orientada a la comercialització de productes alimentaris.

El grup Borges té més de 1.000 treballadors, comercialitza productes a 111 països i l’any passat va tenir una facturació global de 675 milions d’euros. Les diverses filials dedicades a la fruita seca (ametlles, nous, pistatxos, entre d’altres) que ara s’integren a BAIN van facturar 206 milions d’euros el 2015. Per gestionar la producció BAIN compta amb 7 centres de processament (dos a Reus i Andalusia i un a Castelló, Badajoz i els Estats Units). A Catalunya, la fruita seca que pesa més en el total de la producció és el pistatxo, un segment en què Borges gestiona una finca de 40 hectàrees al voltant del canal Segarra-Garrigues.

stats