RETWEETS

La frontera asiàtica de Silicon Valley

Ja fa uns quants semestres que els protagonistes dels actes de presentació de novetats d’Apple no són els productes de la marca, sinó els seus compradors xinesos. Tim Cook presumeix sistemàticament de com els van de bé les coses a la Xina, que ja és el principal mercat de l’iPhone, per sobre dels Estats Units. El trimestre passat hi van vendre un 75% més de telèfons que l’any anterior, tota una fita en el segment dels smartphones, que ja ha tocat sostre en creixement a escala mundial. De fet, si Apple ha abandonat les pantalles petites i s’ha abocat als taulèfons és perquè a l’Àsia volen pantalles grans, i si va introduir les carcasses daurades -com han fet també els seus rivals-és per atendre les preferències dels clients orientals.

Fa temps que les grans empreses tecnològiques no miren cap al seu mercat d’origen, el nord-americà, ni cap a la vella Europa. A més de les fàbriques, també tenen a l’altra banda del Pacífic el seu creixement. Ni tan sols Google pot ignorar-ho: ja està negociant el seu retorn al mercat xinès amb una versió del cercador més dòcil als interessos de les autoritats.

I és significatiu que Sundar Pichai, el nou conseller delegat de Google, comencés dimecres passat la seva presentació de novetats saludant Narendra Modi, primer ministre de l’Índia, que està visitant els Estats Units entre altres coses per intentar que tornin al seu país alguns dels expatriats que s’hi van formar i ara són part fonamental -com el mateix Sundar Pichai- dels gegants ianquis de la tecnologia.

Narendra Modi no és l’únic mandatari oriental que ha visitat aquests dies Silicon Valley: també ho ha fet el president xinès, Xi Jinping, per reunir-se amb Apple, IBM i Microsoft abans d’anar a Washington per fer-ho amb el president Barack Obama. Amb aquest, per cert, han acordat crear una línia directa per tractar incidents de ciberseguretat. Veurem si els hackers -potser xinesos- triguen gaire a punxar-la per xafardejar el que s’hi diu.