BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

Dins i fora de la xarxa

Facebook va anunciar la setmana passada que comprava el servei de missatgeria mòbil WhatsApp per 16.000 milions de dòlars. L’empresa de Mark Zuckerberg desemborsarà en efectiu la quarta part d’aquesta xifra. L’operació inclou una clàusula que atorga accions per valor d’uns 2.100 milions d’euros als fundadors i als empleats de WhatsApp en els pròxims quatre anys, cosa que es percep com un incentiu perquè no abandonin l’empresa, i que eleva l’import de la venda a 19.000 milions de dòlars (13.800 milions d’euros).

El fundador de WhatsApp, Jan Koum, s’incorporarà al consell de Facebook i l’empresa seguirà operant com un servei independent, com fa Instagram després de ser adquirida per Facebook. En aquella ocasió, Facebook va pagar uns 765 milions d’euros per una empresa amb tretze empleats i amb prou feines trenta milions d’usuaris. Aquesta vegada paga setze vegades més per una empresa amb 55 persones en nòmina i uns 450 milions d’usuaris mensuals.

Aquestes xifres ens donen una idea de l’interès de Zuckerberg per eliminar qualsevol empresa que amenaci el seu model de negoci i ampliar la seva oferta amb serveis complementaris als que ofereix la xarxa social. Tot i així, la xifra no es justifica, ni pels comptes de WhatsApp, ni pel seu model de negoci, ni per la seva capacitat de generar ingressos. Per cadascun dels seus usuaris, WhatsApp ingressa menys d’un dòlar, i Facebook n’està pagant més de 35.

Tant Zuckerberg com Koum han afirmat que no creuen que introduir anuncis sigui la manera de fer diners amb un servei de missatges. Per tant, sembla més coherent pensar que la seva estratègia és assolir una quota de mercat en el terreny de la missatgeria instantània i no seria descartable que es busqui una vinculació entre ser usuari de l’aplicació i tenir un compte a la xarxa social.

Facebook aspira a consolidar la seva posició entre els usuaris de dispositius mòbils i protegir-se davant qualsevol possible competidor. Per això l’empresa de Zuckerberg va fer una oferta milionària per un servei emergent com Snapchat i per això compra ara l’empresa de Koum.

WhatsApp representa la privacitat total, de manera que Facebook obté una enorme base de dades, que li permetrà arribar al que la gent parla dins i fora de la xarxa.

L’evolució de l’acció de Facebook a la borsa va tenir un primer impacte negatiu, ja que no és bo per a l’accionista que surti valor de la companyia, amb la compra de WhatsApp, per una cosa que no se sap com generarà beneficis.

Tot i així, l’impacte de l’operació podria ja estar recollit i el recorregut de la seva acció podria tenir perspectives a l’alça.