MODA
ELENA FREIXA

De firaire artesana a competir amb les marques de luxe

Les bosses Oeoe són el projecte d’Anna Busquets, fetes en un petit taller de Sant Feliu de Llobregat, a mà, personalitzades i 100% de pell

De firaire artesana a competir amb les marques de luxe / OEOE Zoom

Anna Busquets va trobar la inspiració a l’Amèrica Llatina. Després de vuit anys com a cooperant, aquesta educadora social va poder veure de prop com comunitats indígenes de diferents països treballaven la pell per confeccionar bosses a mà i altres tipus d’objectes. En va aprendre la tècnica i, sobretot, les propietats d’aquest material resistent. Un cop a Catalunya, va decidir assajar els seus propis dissenys i aprofitar el coneixement d’un sector molt madur i amb tradició industrial. “Primer vaig començar amb fires ambulants, d’artesania, fent bosses més senzilles”, recorda Busquets.

Fa un any va llançar finalment Oeoe, una col·lecció de bosses molt més elaborades i pensades per ser pràctiques i funcionals. Va ser la mateixa necessitat la que va ajudar a madurar la idea: “Les dones ens trobem molts cops que hem de carregar diverses bosses, la personal i la del portàtil per anar a treballar, per exemple, i això és incòmode”, sosté. Els models estan pensats precisament per resoldre això i poder encabir l’ordinador o carpetes de documents a la mateixa bossa on es porta la cartera o les ulleres.

“Vaig analitzar el mercat i vaig veure que hi havia una oportunitat per oferir un producte de qualitat, 100% de pell i a un preu inferior a les grans firmes de luxe, que són prohibitives per a molta gent”, explica l’emprenedora.

Les Oeoes es fabriquen a Catalunya, en un taller familiar de Sant Feliu de Llobregat en un procés totalment artesà i personalitzat per al client, que pot triar entre diversos dissenys i colors i combinar-los. “Part de l’essència de la marca és aquest valor diferencial que consisteix a oferir un producte fet a mà, de proximitat, amb un fort component de disseny made in Barcelona ”, sosté Busquets.

La marca va néixer pensant en les dones però ja té els primers models de cartera per a homes. “Vam detectar que la funcionalitat també podia tenir el seu públic entre els homes, per anar a la feina, per exemple”, explica. La venda de les Oeoe es fa només a través de la seva web i també als portals Chicplace (del mateix grup que Wallapop) i Moves to Slow. Busquets defensa que l’ e-commerce és la via més directa i assequible per arribar als clients. A l’equip ja hi ha incorporat experts en màrqueting i xarxes socials, i assegura que el boca-orella “funciona molt bé”.

Les previsions per a aquest primer any en ple funcionament de la marca passen per arribar a una facturació de 200.000 euros. Les comandes, de moment, arriben només des de Catalunya, però Busquets ja sospesa el mercat francès, on creu que pot haver-hi interès pels seus productes i on l’enviament pot resultar fàcil. El preu mitjà de les bosses són 260 euros, un preu que Busquets considera competitiu si es té en compte la feina artesana i el material que fan servir.

Fer un exemplar d’Oeoe requereix de tres a quatre dies de feina al taller de Sant Feliu, on treballen sis persones, que també fabriquen articles per a altres empreses. Com que no hi ha botiga física, Oeoe renovarà aviat la seva web perquè l’experiència de compra inclogui més detalls sobre tot el procés d’elaboració, explica Busquets. A l’oficina de l’empresa hi treballen sis persones més, amb perfils que van des de les vendes i xarxes socials fins a la gestió web i les finances.