ALIMENTACIÓ
Empreses 07/12/2014

La febre dels fideus orientals irromp en els plats precuinats

Gallina Blanca conquereix el 53% del mercat espanyol amb els Yatekomo, que exporta a Itàlia i al mercat africà, un dels focus de creixement estratègic

Elena Freixa
4 min

fa uns anys va ser la cuina italiana; ara és l’asiàtica la que està de moda. La proliferació de restaurants on es pot consumir sushi, fideus al curri i una llarga llista d’especialitats orientals n’és una mostra, però el canvi de gustos dels consumidors va molt més enllà d’una experiència puntual quan es fa un àpat fora de casa i és cada cop més freqüent en el consum diari. La tendència cap a gustos més exòtics, combinada amb el creixent consum de plats preparats, explica l’èxit que ha trobat Gallina Blanca en el mercat espanyol des que, fa un any i mig, va llançar els seus fideus orientals Yatekomo. L’oferta de les quatre varietats s’ha ampliat ara amb els Yakisoba (uns fideus que es consumeixen secs, sense caldo) que acaben de llançar.

Gallina Blanca, l’empresa famosa per les omnipresents pastilles Avecrem per al brou, ha fet forat fins a crear una nova categoria al mercat. El consum de fideus orientals a Espanya pràcticament s’ha duplicat en menys de dos anys. El 85% d’aquest creixement l’ha aportat el Yatekomo de Gallina Blanca, segons expliquen fonts de l’empresa, que asseguren que la penetració al mercat d’un nou producte normalment es fa al llarg d’un any però en el cas d’aquests fideus es va fer en només set mesos. Altres competidors ja oferien abans fideus orientals fàcils de preparar a casa però cap en un format que permetés consumir-los a qualsevol lloc on es pugui aconseguir aigua calenta. En tres minuts estan preparats per menjar.

La proposta ha fet fortuna, fins al punt de situar la companyia com a líder d’aquest segment del mercat amb una quota del 53%. El seu principal competidor és la multinacional suïssa Nestlé, amb els fideus Maggi, que compten amb més del 36% de quota a Espanya, destronats del lideratge que tenien en solitari (75% de quota) abans de l’arribada de Yatekomo, el 2013. Gallina Blanca no dóna gaire informació dels seus números, més enllà de reconèixer que els seus fideus han escalat fins al punt de suposar més d’un 10% de les vendes totals del grup a Espanya.

La febre dels fideus orientals és d’àmbit europeu, la qual cosa ha facilitat l’exportació del producte en mercats com l’italià, on els Saikebon també estan sent un supervendes, segons fonts de l’empresa. Fa uns mesos Gallina Blanca va començar a vendre’n a Algèria, aprofitant la força que té la companyia al mercat africà (on competeix sota la marca comercial Jumbo). La tria d’Algèria per presentar el producte s’explica perquè es tracta d’un dels països amb més puixança econòmica i on estan aterrant més companyies europees aprofitant el creixement present i futur de la classe mitjana. La internacionalització no s’acabarà aquí i l’empresa explora altres mercats europeus per seguir l’expansió del producte.

Les quatre varietats de Yatekomo han anat seguides d’una nova varietat de fideus, aquests sense caldo, que es preparen també al moment amb aigua calenta, els Yakisoba. El públic en què troben més acceptació són els joves, des d’adolescents fins a la franja dels 40 anys. El preu assequible i la facilitat de consum són elements que han jugat a favor de la penetració entre els consumidors més joves, que, de fet, són els que acostumen a ser més atrevits i inquiets en la recerca de nous gustos i productes.

Els nous hàbits de consum també han alimentat l’explosió dels fideus com una opció més dins dels menjars preparats (el que es coneix com a ready meal ). La gent cada cop té menys temps de cuinar i destina menys estona a fer els àpats. I després hi ha l’efecte innegable de la crisi, que aquest producte ha afrontat amb un preu baix apte per a totes les butxaques.

L’estratègia de creixement de Gallina Blanca també se sosté en el negoci tradicional que ha identificat més la marca: les pastilles Avecrem, que s’emmarquen en la categoria d’ajudes culinàries. Un dels grans mercats de creixement d’aquest producte és el continent africà, on l’Avecrem es coneix amb el nom comercial de Jumbo des de fa ja 40 anys. Gallina Blanca està present en 28 països africans i el continent té un pes gens menyspreable en el seu negoci: suposa el 15% de les vendes totals del grup Gallina Blanca Star, que l’any passat van situar-se en un total de 626 milions d’euros.

El Jumbo s’ha convertit en un ingredient essencial en els brous que es preparen en moltes llars de l’Àfrica subsahariana i el Magrib, on la marca té un lideratge clar, segons expliquen des de l’empresa. L’expansió pel continent, segons diuen, continuarà i, de fet, ja s’està produint en molts punts de l’Àfrica central. Jumbo no només es ven com a ingredient per aportar gust als plats sinó que en el cas de l’Àfrica fa valer la seva aportació de vitamina A, que pot suplir el dèficit que se’n pateix en una part de la població del continent.

L’altre focus d’expansió de la marca és Amèrica. Fa pocs mesos es va signar un acord amb la companyia A&K Global Foods per a la distribució de Jumbo al continent. De fet, el partner de Gallina Blanca al Regne Unit des de fa 20 anys forma part de l’accionariat d’A&K.

Les pastilles de Gallina Blanca són potser el producte més emblemàtic de l’empresa. Es van començar a produir l’any 1937, i es van convertir llavors en un producte omnipresent a les llars de la postguerra. Avui la gamma de productes de la companyia és molt més àmplia i s’estén a brous ja preparats, alguns dels quals fins i tot incorporen el sofregit per fer paelles i fideuàs amb el mínim temps i esforç.

Gallina Blanca forma part de la multinacional catalana Agrolimen, que és present en 75 països amb aquesta i altres filials, totes orientades al gran consum i a l’alimentació humana i animal i a la restauració. Entre el ventall de marques d’Agrolimen destaquen també Bicentury, les cadenes Pans&Company i FresCo i el menjar per a mascotes Affinity.

stats