DERMOCOSMÈTICA
GEORGINA FERRI

De farmàcia de barri a multinacional exportadora

L’empresa familiar MartiDerm s’ha anat reinventant durant més de 60 anys d’història. Ara surt a l’exterior per duplicar la facturació

De farmàcia de barri a multinacional exportadora Zoom

La història de la família Martí és una història d’èxit. L’any 1952 el pare, Josep Martí Tor, va obrir una oficina de farmàcia a la confluència dels carrers Aragó i Nàpols de Barcelona, un establiment centrat en fórmules magistrals de productes dermatològics. “Avui, en l’era de Google, tot sembla molt fàcil, però ell buscava treballs sobre dermatologia al Japó, els Estats Units o Alemanya. Se’ls llegia, els filtrava i ho presentava a l’Hospital Clínic. D’un d’aquests treballs van sorgir les nostres ampolles”, explica Xavier Martí, fill i cap de producció de MartiDerm. Martí Tor ho escrivia tot en una petita agenda de butxaca, que avui la família conserva com un tresor, perquè és “la gènesi” de l’empresa de dermocosmètica MartiDerm. “El meu pare va ser un visionari, va anar a buscar a fora el que feia falta a la gent aquí i ens ho va inculcar en el nostre ADN”, afegeix orgullosa Montse Martí, que és la directora de desenvolupament corporatiu de MartiDerm.

L’any 1997 la segona generació de la família va decidir crear una marca pròpia de dermocosmètica: MartiDerm. “Ens trucaven de tot Espanya per demanar-nos les nostres ampolles, però no en podíem fer publicitat perquè era una fórmula magistral [la llei ho impedeix], per això vam crear la marca”, diu Xavier Martí. “Durant 11 anys vam estar en un garatge al costat de la farmàcia i el 2008 ens vam traslladar a Cervelló”, continua la seva germana Montse. “Ara aquestes instal·lacions també se’ns estan quedant petites. Amb el procés d’internacionalització que estem començant, passarem dels 2.650 metres actuals a 7.200”, anuncia Xavier Martí.

13.000FlasconsÉs la quantitat d'ampolletes que produeix MartiDerm cada hora

MartiDerm fabrica 60 productes, dels qual 7 són ampolles. Des de Cervelló produeixen 13 milions de flascons a l’any, uns 13.000 a l’hora, i l’objectiu és passar a fabricar-ne 20 milions. Per això han posat en marxa un ambiciós pla de creixement que pretén duplicar la facturació en 5 anys, fins als 30 milions d’euros. “Volem aconseguir-ho sortint a l’exterior i fent-nos presents en els principals països, explicant la nostra història d’èxit al món”, assegura Montse Martí. De moment s’han marcat la fita d’estar presents a 10 països nous cada any. Ara mateix exporten a França, Portugal, Mèxic, Turquia, Romania, Corea del Sud, Guatemala, República Dominicana, Colòmbia, Iran, Emirats Àrabs, Polònia i el Perú. “Les vendes a l’exterior són un 8% de la facturació i aspirem a arribar al 28%”, afirma la directora de desenvolupament corporatiu, que també diu que estan pendents de negociacions amb la Xina, on hi ha signat “un contracte amb un distribuïdor”.

Per a MartiDerm la mida de l’empresa no és clau a l’hora d’internacionalitzar-se. “L’important és l’actitud”, diu Montse Martí. Han optat pel creixement corporatiu, amb acords amb possibles aliats en els països on volen entrar, per això aquesta setmana han participat a les jornades organitzades per Acció, en què han aconseguit un llistat de contactes de Rússia, pròxim mercat. “Viatgem molt. Ho anomenem missions, veiem 10 possibles partners, d’aquests en triem 3 i de la tríada n’escollim un perquè sigui el nostre soci”, explica Montse Martí, que fins i tot ha incorporat un coreà a l’equip per poder continuar obrint mercat a l’Àsia. “Vam veure que necessitàvem tenir talent i equip, per això hem incorporat un director internacional. Definitivament no és qüestió de mida, sinó d’actitud”, conclou.