ALIMENTACIÓ
Empreses 27/03/2016

La fàbrica de xocolata redreça el rumb

Chocolat Factory és a la recta final d’una reestructuració que ha sanejat l’empresa i la prepara per al creixement i per sortir de pèrdues el 2017

-elena Freixa
3 min
La fàbrica de xocolata redreça  el rumb

Malgrat el seu nom, Chocolat Factory no és una gran planta de producció en sèrie de bombons, tauletes de xocolata i -en aquestes dates- mones de Pasqua. El seu origen és un obrador encara molt artesanal des d’on surten els productes que es venen a la seva xarxa de botigues repartides per Catalunya i la resta d’Espanya. L’empresa està en les últimes fases d’una reestructuració que l’ha obligat a virar el rumb sacrificant l’expansió internacional que va començar fa uns anys per sanejar els comptes i assegurar la sostenibilitat futura. “Si tot va bé, el 2017 ja haurem tornat als beneficis”, explica Vladimir Fileski, que n’és el director general des de fa un any i mig.

El canvi d’estratègia passa perquè Chocolat Factory aposti sobretot pel creixement al mercat espanyol. L’última obertura ha sigut a Madrid, amb un establiment al barri de Salamanca, una zona amb un poder adquisitiu mitjà-alt, que és el públic prioritari al qual l’empresa vol enfocar el seu producte, 100% elaborat a l’obrador de Sant Cugat del Vallès. Aquest any ja ha obert dues de les quatre noves botigues que preveu inaugurar, explica Fileski.

La xarxa actual la formen 14 establiments en propietat i 13 franquícies. També hi ha hagut baixes, com el tancament de l’establiment a La Roca Village i, en el cas de Madrid, el de Las Rozas Village, propietat del mateix grup, Value Retail. La clausura a Madrid ha quedat compensada amb el nou establiment recentment obert, mentre que l’empresa busca ara un local a Barcelona per compensar la pèrdua que hi ha tingut.

A l’exterior, Chocolat Factory només conserva un punt de venda a Andorra. El 2011 van haver d’optar per tancar les botigues que tenien en propietat a Singapur i les franquícies a la Xina i Eslovàquia. No donaven beneficis i el cost de mantenir-les era massa alt, sosté el directiu. L’exportació del producte és complicada, afegeix Fileski, perquè l’empresa ha optat per mantenir tota la producció a Sant Cugat del Vallès i és costós enviar els productes garantint que arriben en perfecte estat. Després de tancar les portes a l’exterior, de moment, Chocolat Factory assaja el comerç electrònic des d’aquest any i ha posat en marxa la botiga online per rebre comandes personalitzades i fer enviaments a domicili.

Amb l’entrada d’un nou soci inversor majoritari el 2011 i els ajustos fets, Fileski és optimista amb el futur. Les vendes de Chocolat Factory van créixer un 3% l’any passat, fins als 4,5 milions, i aquest any el directiu confia continuar amb aquesta tònica. L’empresa està en una setmana clau, la de Pasqua, que concentra prop del 25% de tota la facturació anual. “Entre Setmana Santa i Nadal venem el 40% del total de l’any”, explica el director. A més, acaben d’invertir 200.000 euros en un túnel de fred per millorar la feina a l’obrador.

La plantilla ha resistit aquest període amb recol·locacions internes i algunes sortides voluntàries. Avui l’empresa té més de 80 treballadors, pràcticament els mateixos que quan va engegar la reestructuració. Les vendes són a mig milió d’igualar els nivells del 2011 tot i que la xarxa de botigues d’aleshores sumava 30 establiments. El producte també ha sigut l’altre puntal que Chocolat Factory no ha canviat. La primera matèria, la xocolata belga, és la mateixa que quan va començar el projecte, el 1997. Amb un únic canvi important: el gluten ha desaparegut de tots els productes que s’elaboren a l’obrador, que treballa sota la batuta del mestre pastisser Jordi Farrés.

stats