START-UPS

Com evitar que els formularis ‘online’ siguin un infern

Typeform, una ‘start-up’ de Barcelona que permet dissenyar formularis creatius i a mida, acaba de tancar una ronda d’inversió d’1,2 milions d’euros

Trobar les sabates que t’agraden per internet, buscar el curs online que més s’ajusta al que busques, comparar destins del teu pròxim viatge... Navegar per la xarxa pot ser divertit, fins que arriba el moment d’omplir un formulari. Conscients que un qüestionari llarg i avorrit pot implicar que el possible comprador abandoni la web, Robert Muñoz i David Okuniev, dos consultors de comunicació digital que compartien oficina en un coworking de Barcelona, van decidir crear Typeform, una plataforma que permet dissenyar i compartir qüestionaris online d’una manera més creativa i inspiradora, amb l’objectiu de millorar l’experiència d’usuari. La idea va néixer una mica per casualitat. “Un dia un client em va demanar que dissenyés una aplicació flash per a una pantalla de 23 polzades, amb vídeos en 3D i un petit formulari de contacte. En introduir el formulari HTML de tota la vida, vam veure que quedava ridícul, perquè sobrava espai pertot arreu. Així que vam decidir redefinir-lo”, explica Robert Muñoz des de San Francisco, on ha anat a obrir mercat. La start-up, que va llançar la versió beta de la plataforma el febrer passat, acaba de completar una segona ronda d’inversió d’1,2 milions d’euros, liderada per la firma de capital risc anglesa Connect Ventures. Typeform ja va aixecar abans de l’estiu 550.000 euros en una primera ronda.

“Si barreges usabilitat, disseny i les últimes tecnologies, l’experiència d’omplir un formulari millora molt”, diu Muñoz. Segons dades internes de l’empresa, el 55% dels que responen a un formulari Typeform en una web el completen sencer, i en cas de fer-ho pel mòbil, el 40%. Un percentatge fins ara mai vist, segons els fundadors. Muñoz assegura que per convèncer els inversors estrangers va ser clau “tenir un producte innovador en un mercat antiquat: la majoria dels competidors seguien utilitzant els formularis de tota la vida”. Els formularis més utilitzats són Google Forms i Survey Monkey. Convèncer els inversors espanyols els va costar més. “Ho veien molt arriscat. Aquí volen veure sempre un pla d’empresa molt clar. En altres països es fixen més en el producte, i després en l’equip i en els números”, diu Muñoz. El negoci es basa en el model freemium : permet crear milers de combinacions customitzades de formularis de manera gratuïta, i cobra diners afegint aplicacions de valor, com plataformes de pagament. Entre els usuaris de Typeform hi ha Facebook, Uber, Airbnb, la BBC, el NYTimes.com i el Financial Times. A nivell quantitatiu, en menys de sis mesos s’han creat més de 160.0000 typeforms, segons dades del portal TechCrunch.