Fer enfadar Samsung és un mal negoci

Aquesta setmana, menys de dos anys després de comprar-la per 12.500 milions de dòlars, Google ha venut la seva filial Motorola Mobility a l'empresa xinesa Lenovo per uns 3.000 milions. Fins i tot descomptant de l'operació de l'any 2012 els 2.300 milions obtinguts amb la venda del negoci de descodificadors de TV de Motorola i els 4.000 milions que aquesta tenia entre caixa i bonificacions fiscals, Google s'haurà deixat pel camí més de 3.000 milions de dòlars. Probablement la quantitat és assumible en els comptes del gegant d'internet, ni que sigui perquè conservarà el departament de recerca avançada de Motorola i les seves patents, però la clau de la venda està en un altre tracte d'aquests dies: l'acord entre Google i Samsung per abandonar tots els litigis que mantenen sobre propietat intel·lectual i intercanviar mútuament totes les seves patents sobre mòbils durant 10 anys.

Google no es pot permetre incomodar la coreana Samsung, que fabrica la majoria dels smartphones amb Android que es venen al món. Comprant Motorola, un fabricant de telèfons, es posava efectivament a competir amb els seus aliats, i aquests, amb Samsung al capdavant, no s'ho van agafar gens bé, fins al punt que havien començat a buscar alternatives a Android pròpies i alienes. Com que els mòbils amb aquest sistema operatiu funcionen bàsicament com a finestres d'accés als serveis de Google, aquesta tenia molt a perdre si Samsung canviava de plataforma. Signant la pau i desfent-se de Motorola, Google aconsegueix calmar el seu principal canal d'entrada a les butxaques dels consumidors. Vist així, 3.000 milions no semblen tants diners. Per la seva banda, Lenovo, que el 2005 es va quedar amb el negoci de PCs d'IBM, i amb el de servidors la setmana passada, passarà a ser el tercer fabricant mundial de smartphones, ja que superarà la xinesa Huawei.