INDÚSTRIA
FRANC MARÍN-CAMP

Una empresa de maquinària també pot ser centenària

ITT, nascuda l’any 1878, ven vehicles per a l’agricultura, la construcció i el transport, tres sectors enfonsats per la crisi. Però se n’ha sortit

De tractors a excavadores, passant per autobusos i camions, és la maquinària que distribueix la catalana International Trucks & Tractors (ITT), que s’ha obert a nous mercats en l’últim any gràcies a una nova societat creada amb el grup francès Lavail. Durant el 2014 les dues empreses han comprat tres companyies de la Picardia -al nord de França, una de les regions agrícoles més riques d’Europa- amb una facturació conjunta pràcticament igual que la del distribuïdor català. Una inversió de 8 milions d’euros que ha permès al grup incrementar la seva facturació un 64%, fins a arribar als 124 milions d’euros en l’exercici tancat el setembre passat. En l’actualitat, el grup està negociant noves concessions per establir-se a altres regions com la Bretanya.

La història de la firma té les arrels a la Catalunya industriosa i a l’Espanya rural del segle XIX, quan l’alemany Albert Ahles va fundar una empresa amb el seu nom per vendre les primeres màquines agrícoles a la Península. Fundada el 1878 a Barcelona, el catàleg de l’empresa comptava amb segadores, arades i locomòbils. En l’anar i venir de conflictes a Europa, els primers propietaris van tornar a Alemanya en esclatar la Segona Guerra Mundial, i des de llavors l’empresa ha estat sempre en mans catalanes; primer sota el nom de Parés Hermanos, i després de la fusió el 1991 amb Maquiagro i Tecnitractor, va passar a formar l’actual grup ITT.

La companyia, que compra concessions i les ven al client final, distribueix marques com New Holland (agricultura), Case (construcció) i Scania (transport). Tal com explica el conseller delegat de l’empresa, Xavier Domènech, “els tres sectors han patit una important caiguda durant la crisi: d’un 97% en la construcció, d’un 64% en el transport, i d’un 60% en l’agricultura”. Això ha provocat que la facturació es reduís en gairebé cent milions els últims set anys; dels 172 milions d’euros el 2007, als 76 milions el 2013. Una petita millora del mercat i sobretot les adquisicions franceses són la principal causa de l’increment registrat en l’últim exercici, segons explica el directiu. “Creixem molt més que el mercat perquè agafem noves concessions”, apunta Domènech.

Amb tot, el conseller delegat assegura que el negoci de la distribució és complicat: “La nostra competència són els fabricants que, segons les modes, opten o no per distribuir ells mateixos la maquinària”. Amb més de 2.000 equips venuts el 2014, les previsions de l’empresa passen per registrar unes vendes de 150 milions d’euros l’any vinent, que s’enfilen fins als 200 milions amb Lavail. L’acord entre les dues empreses ha dut a Barcelona tota l’administració de la societat resultant, ITTL Vimo. Amb les recol·lectores distribuïdes a França, el grup aspira a obtenir 45 milions de facturació durant el 2015, quan tancarà el primer exercici complet després de l’operació. El nombre de treballadors també ha augmentat en l’últim any: ha passat dels 224 del 2013 als 356 d’aquest any, un centenar dels quals treballen a l’estranger.

ITT, que compta amb 29 delegacions, disposa de plantes a Martorelles, Lleida, Girona i Palma, i té una gran presència a Andalusia i Extremadura. El grup també està present a Xile i al Marroc, on distribueix maquinària usada. Només amb els recanvis de peces, l’empresa catalana factura prop de 30 milions anuals.