24/06/2012

L'empenta que necessiten els joves per emprendre

2 min
L'empenta que necessiten Els joves per emprendre

Antonio Rami i Philippe Gelis treballaven junts a la consultora Deloitte quan van decidir presentar la seva idea de negoci a un programa intensiu de formació d'emprenedors anomenat Linktostart. Menys d'un any després, Rami, de 25 anys, i Gelis, de 33, es dediquen a temps complet a gestionar la seva pròpia empresa: Kantox, un servei d'intercanvi de divises que permet a les companyies exportadores d'arreu del món estalviar-se comissions bancàries.

Rami i Gelis són dos exemples d'emprenedors precoços, joves amb esperit empresarial que han sabut dur a terme un projecte de negoci sense gairebé haver passat pel món laboral. "A l'hora d'identificar un bon emprenedor l'edat no és tan important. Del que es tracta és de saber detectar i filtrar el talent", explica Sònia Mulero, directora de la Fundació Inlea, una organització privada que finança programes d'emprenedoria amb un enfocament dinàmic i pràctic, en lloc de prioritzar la redacció d'un pla de negoci. Entre aquests programes hi ha Linktostart, en què els participants reben assessorament gratuït durant un any -des que arriben amb la seva idea de negoci fins que tenen l'empresa muntada-, i 3daystartup, un seminari intensiu de tres dies dirigit a universitaris amb un projecte empresarial vinculat a les tecnologies de la informació i el coneixement.

Foment

"L'esperit emprenedor s'ha de fomentar des de l'escola i la universitat", comenta Juan Pérez Rodríguez, director de La Salle Technova, un centre educatiu que fomenta la creació de start-ups . Un 25% de les propostes que arriben a la incubadora d'empreses de La Salle són d'estudiants de la mateixa universitat. Pérez lamenta que "fins ara, les escoles de negocis estaven molt orientades a la formació de directius, tot i que això està canviant".

Els estudiants seleccionats per participar en el seminari de 3daystartup tenen l'oportunitat de passar un cap de setmana sencer treballant la seva idea amb la col·laboració d'experts i mentors, convertint la creació del pla de negoci en un exercici dinàmic. Els finalistes també tenen l'oportunitat de fer networking i presentar els projectes a possibles inversors. "A Barcelona hi ha una xarxa d'emprenedors molt àmplia disposada a donar-te un cop de mà: si al principi només recorres a un gestor o un advocat, et vénen ganes de plegar", diu Pablo Pantaleoni, un altre cas d'emprenedor precoç. Amb 24 anys, Pantaleoni és cofundador de Medtep, una start-up d'aplicacions informàtiques per al sector mèdico-sanitari. Pantaleoni creu que el networking és essencial per reduir la pèrdua de temps i diners que suposen els tràmits convencionals d'engegar un negoci, com la presentació d'un pla de negoci i decidir l'estructura jurídica de l'empresa.

La idea

Molts joves també han de superar la por al fracàs, o al fet que els robin la idea. "Nosaltres insistim que la idea no és tan important. Si no progressa, n'hi haurà d'altres, o potser poden acoblar-se a una altra", diu Sònia Mulero. Una altra trava amb la qual ensopeguen els joves d'aquí és un entorn familiar poc propici a l'emprenedoria. "Molts pares prefereixen per als seus fills una feina estable, tot i que amb la crisi aquesta tendència està desapareixent", diu Mulero. En l'última edició del programa van participar-hi 45 universitaris de tot l'Estat, amb una mitjana d'edat de 23 anys.

stats