COSMÈTICA
ELENA FREIXA

L’elixir de l’eterna joventut a base de clonar plantes

La ‘biotec’ catalana Phyture treballa amb cèl·lules mare vegetals per fer principis actius que ven a la indústria cosmètica que elabora cremes reparadores

L’elixir de l’eterna joventut a base  de clonar plantes / I.V. Zoom

PERQUÈ UNA CREMA combati la pell envellida pel sol o blanquegi una taca a la cara, la seva composició ha d’incorporar els anomenats principis actius, que són d’origen vegetal. Però, com s’extreuen aquests ingredients? Phyture és una companyia biotecnològica catalana que elabora aquests principis sense que la planta de la qual procedeixen hagi d’entrar al laboratori. Ho fa a partir de cèl·lules mare vegetals, un sistema innovador que permet “fer més sostenible el procés sense que deixi de ser un producte 100% natural”, explica Òscar Expósito, científic i cofundador de Phyture.

Phyture, un spin-off de la Universitat de Barcelona nascut el 2009, ja té al mercat tres productes elaborats a partir de cèl·lules mare de plantes. Els seus clients són, sobretot, grups de cosmètica i també farmacèutiques, d’aquí i de fora. La llista és confidencial per exprés desig dels propis clients, sosté Expósito. Ells venen els ingredients i les companyies cuinen les cremes. Els procés triga anys: “Nosaltres anem cosa de cinc o sis anys avançats, perquè el procés de la indústria és més lent, fins que s’obté un producte que arriba al client final”, explica Expósito.

La biotech catalana va trigar cinc anys a patentar i començar a vendre el seu primer producte. Va ser un principi actiu extret d’una planta de cotó de l’Aràbia Saudita. Aquesta planta té propietats fotoprotectores que n’afavoreixen la resistència a una alta exposició al sol. Per això el seu principi actiu s’utilitza per regenerar pells envellides pel sol.

El procés productiu es basa a clonar una cèl·lula de la planta i crear “còctels de mol·lècules naturals” que acabaran incorporant-se a una crema. Els emprenedors defensen la sostenibilitat del seu procés davant de les alternatives. “A partir de clonar una sola llavor podem fer un quilo de producte amb només 300 mil·lilitres d’aigua”, explica Expósito.

Amb tres productes al mercat, avui Phyture factura 600.000 euros (dades del 2015) i prepara tres productes nous per a aquest any. Els actuals productes són una crema fotoprotectora, una altra per a pell sensible a base d’extracte de pastanaga i una altra a base de magrana per blanquejar la pell. L’objectiu és arribar als dos o tres milions en dos anys i, un cop assolida la fita, fer el pas a cotitzar al mercat continu, bé al Mercat Alternatiu Borsari (MAB), bé a un altre mercat alternatiu fora d’Espanya.

D’empreses que els facin la competència no n’hi ha gaires, al món. “En total som cinc o sis”, explica Expósito. Per això volen anar de pressa, per no perdre el tren i poder continuar sent competitius. La sortida al MAB ajudarà a captar recursos per a la recerca. Des de la creació de Phyture s’han invertit 2,5 milions d’euros i el retorn “és lent” perquè la investigació demana temps. D’aquests recursos, més d’1 milió els han captat d’organismes públics com el CDTI estatal o l’agència catalana ACCIÓ. La resta han sigut fruit de successives ampliacions de capital en què ha participat Inkemia, la societat paraigua sota la qual s’empara Phyture. “Els considerem smart money perquè inverteixen però també ens ajuden a créixer”, sosté Expósito. L’empresa ja té 10 treballadors i els seus productes es venen a 25 països.