COMERÇ ELECTRÒNIC
JÚLIA MANRESA

En cas d’urgència (i desavinences amb el veí) en 25 minuts ho tens a casa

BaduNow envia a domicili productes d’urgència com piles, carregadors, tampons o preservatius entre les vuit del vespre i la una de la matinada

En cas d’urgència  (i desavinences amb el veí) en 25 minuts ho tens casa / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Ja no hi haurà malentesos amb el veí si puges massa sovint a demanar-li sal, oli o un termòmetre per mesurar la febre. Tres emprenedors de Barcelona han desenvolupat una aplicació de mòbil que permet rebre a domicili i en menys de 25 minuts qualsevol producte de primera necessitat d’un petit kit d’emergències que tenen en estoc i en una franja horària en què ni tan sols els badulaques estan oberts.

L’aplicació es diu BaduNow, precisament perquè es considera un “badulaque ara i a casa teva”, explica un dels seus cocreadors, David Costa. “Ara mateix tothom presumeix de ser capaç de portar-te la compra a casa el mateix dia o en dues hores, però en realitat no tenen res de nou”, diu Costa. La proposta de BaduNow esprem encara més les possibilitats logístiques d’una xarxa de missatgers a la ciutat de Barcelona combinada amb l’impuls tecnològic que suposa una aplicació de mòbil i l’algoritme corresponent.

un ‘kit’ d’emergència flotant. Aquesta és la clau per fer els repartiments en 25 minuts, segons explica David Costa. Els missatgers de BaduNow van en motocicleta o furgoneta i porten l’estoc a sobre. Poden fer-ho perquè el catàleg de BaduNow té només uns 30 productes. Però són productes de “conveniència, d’aquells que no tenir-los en aquell moment et pot suposar un problema”, diu aquest emprenedor. Per exemple, si se t’espatlla el carregador de l’iPhone a les 12 de la nit, si se t’acaben els fulls per imprimir un treball que has d’entregar l’endemà o, fins i tot, si es trenca l’últim xumet del teu nadó.

A més, el catàleg es va ampliant en nombre de referències a mesura que l’usuari proposa nous productes a través d’un apartat de suggeriments. Ara per ara, a BaduNow és possible trobar-hi productes alimentaris, com entrepans o refrescos, però també d’electrònica i d’higiene personal, com ara desodorants, i fins i tot tampons i preservatius. Els enviaments costen només tres euros i l’objectiu és que continuï sent així encara que la demanda creixi. “Estem experimentant amb un nou model operatiu trencador, i volem veure fins on podem arribar”, confessa Costa. De missatgers conductors en tenen de contractats i d’autònoms.

BaduNow acaba d’arrencar i per això de moment en tenen prou amb tres conductors per abastar la demanda a la ciutat de Barcelona però, segons explica el seu cofundador, es tracta d’un projecte més amb què pretenen revolucionar el mercat dels enviaments instantanis. BaduNow pertany a Nektria, una start-up fundada el 2011 que ofereix diverses solucions de mobilitat. Està formada per un equip de nou emprenedors que compten amb el suport d’inversors i assessors com Marcos Bernat, un dels expropietaris de Chupa Chups, Miguel Valls, emprenedor català instal·lat a Silicon Valley, o empresaris vinculats a Google o InfoJobs. Costa presumeix d’haver comptat sempre amb una bona xarxa d’inversors, sense necessitat de formar part de cap acceleradora o incubadora per aconseguir els 600.000 euros que han captat en rondes de finançament.

A banda de BaduNow, dins de Nektria hi ha un altre projecte, RECShipping, que ofereix un servei logístic directament a les botigues de comerç electrònic per fer enviaments en què el consumidor pot escollir exactament el dia i la franja horària en què vol rebre la seva compra. RECShipping va acabar la fase pilot l’últim trimestre de l’any passat i ha començat a operar com a tal aquest any, amb acords amb operadors logístics com Aravinc, Glovo o Emexpress. Per ara compta amb deu comerços online adherits, com Bullmet, Costalamel o Lavalocker.

Són un corredor més en la cursa per ser el més ràpid a enviar comandes a domicili, però per al fundador de BaduNow la seva proposta suposa una vertadera optimització de la xarxa de logística del repartiment. “Fins ara Uber, per exemple, l’únic que ha fet és inflacionar el mercat inundant-lo de conductors, i es val d’aquesta oferta massiva per ser més operatiu, però no treu vehicles de la carretera”, afirma Costa, contundent. També es mostra convençut que RECShipping o BaduNow, en canvi, sí que optimitzen la xarxa logística disponible a través de la cooperació entre els diferents operadors ja existents.