Empreses 01/07/2012

La debilitat de l'euro amplia l'horitzó de les exportacions

Les vendes a Europa perden importància en el mercat exterior de Catalunya. En canvi, les exportacions als països de l'EFTA i a Oceania són les que creixen més fins a l'abril

Christian De Angelis
3 min
La debilitat de l'euro amplia l'horitzó de les exportacions

La setmana passada Seat va enviar a la Xina les primeres unitats del seu nou Ibiza. Es tracta del segon model que la companyia filial de Volkswagen comercialitza al gegant asiàtic, que va entrar al país l'abril passat amb el León. A més, d'aquí poc temps n'hi haurà un tercer, l'Alhambra.

L'entrada de Seat en un dels mercats amb més potencial de creixement del món és un fet representatiu de la tendència de les empreses catalanes a ampliar horitzons en els mercats internacionals i, en particular, en països de fora de la zona euro.

La debilitat econòmica general dels països de la zona euro, principal mercat de les exportacions catalanes, ha portat les empreses a atacar comercialment països europeus i d'altres continents en els quals no s'utilitza la moneda única. A més, el debilitament de l'euro enfront del dòlar ha facilitat el creixement de les vendes en mercats fins ara menys importants, cosa que ha permès que augmenti, d'aquesta manera, la diversificació entre els clients de les exportacions catalanes.

1 EURO-DÒLAR

Fa poc més d'un any, el maig del 2011, es va assolir l'últim màxim en la relació de l'euro respecte al dòlar, amb un tipus de canvi d'1,47 dòlars per cada euro. Des d'aleshores, el tipus de canvi ha baixat fins als 1,25 dòlars per cada euro que es registraven aquesta setmana. Del gener a l'abril d'aquest any les exportacions catalanes han augmentat un 8,1%, però això representa una desacceleració respecte al mateix període de l'any anterior, quan l'augment va ser del 15,6%. La debilitat de la demanda de la zona euro és la principal causa d'aquesta caiguda en el ritme de creixement: dels setze països de la moneda única (a part d'Espanya), les exportacions només van augmentar en cinc mercats.

2 EXPORTACIONS AMB EURO O SENSE

Tot i això, en termes globals les exportacions a la zona euro van augmentar un 2,5% gràcies a l'impuls de la demanda arribada des d'Àustria, Alemanya, Estònia i Irlanda, i també gràcies al fet que les vendes es mantinguessin en positiu a França, que és el principal destí de les exportacions catalanes, amb un augment del 2,4%. A la resta del món, en canvi, el creixement de les exportacions va arribar al 15,3%.

L'any 2011 també es va produir una acceleració en el creixement de les vendes fora de la zona de la moneda única: mentre que les exportacions als països de l'euro van augmentar un 13,6%, a la resta del món l'increment va arribar a un 18,3%.

3 MENYS PES DE L'EURO

Aquest canvi en la relació de forces de la balança comercial catalana ha reduït la dependència de les exportacions catalanes als països de l'euro. Si en els quatre primers mesos del 2010 aquesta dependència era del 57%, en el mateix període del 2011 havia baixat al 56% i, el 2012, fins al 53%.

4 OCEANIA I EFTA

Fora de la zona de l'euro, Oceania és el continent on les exportacions han tingut un impuls més important en aquesta arrencada del 2012, amb un creixement del 70%. En termes absoluts, la pujada ha representat un increment de 108 milions d'euros. A l'Associació Europea de Lliure Comerç (EFTA, en les seves sigles en anglès), formada per Suïssa, Islàndia, Liechtenstein i Noruega, l'augment de les exportacions va ser encara superior, amb una alça de 327 milions d'euros, un 45% en termes relatius.

5 ÀFRICA, AMÈRICA I ÀSIA

Els esforços dels exportadors catalans per obrir nous mercats també s'ha fet notar en les xifres de vendes en altres continents i tant l'Àfrica com Amèrica i l'Àsia augmenten la seva demanda d'articles made in Catalonia per sobre del total en els primers mesos d'aquest 2012.

Pel que fa a Amèrica, les vendes van augmentar fins a l'abril un 10,7%, amb un creixement de 162 milions d'euros. A l'Àfrica la pujada, del 20,3%, va representar 177 milions d'euros més en vendes, i a l'Àsia, on les exportacions van escalar un 19,5%, es va traduir en 257 milions d'euros més de vendes.

stats