CONSTRUCCIÓ
-X.G.

El curiós cas de la promotora que va néixer el 2008... i se’n surt

Corp ha venut més de 1.500 pisos durant la crisi. Ara pensa a assaltar el mercat de Madrid

S’HA DE SER VALENT per fer el que van decidir Pedro Molina i Pau Castro, dos joves empresaris del sector de la construcció. En el pitjor moment de la crisi, l’any 2008, van crear Corp. Des d’aleshores han venut més de 1.500 pisos. Han aconseguit fins i tot cues davant de les seves oficines quan treien una promoció al mercat. La clau, explica el conseller delegat de la companyia, Fernando Cirera, és satisfer una demanda petita però existent, buscar uns marges raonables, equiparables als marges industrials, i no els desmesurats que hi havia al sector promotor abans de la crisi, i tenir una alta rotació d’actius perquè el balanç no tingui llast.

Corp comença a comercialitzar ara un nou gratacel a Barcelona, al número 131 de la Diagonal. Una inversió de 73 milions en un edifici de gairebé 100 metres d’alçada, 26 plantes, 125 habitatges i 202 places de aparcament. Els preus, entre 3.000 i 4.000 euros per metre quadrat, varien en funció de l’altura i l’orientació. Tindran superfícies d’entre 90 i 150 metres quadrats. Això vol dir pisos d’entre 240.000 i gairebé 600.000 euros. A més, el sistema de Corp permet personalitzar l’habitatge a gust del comprador, que podrà escollir els materials i els acabats, i fins i tot modificar la distribució. En aquest cas, Corp té la promoció delegada. El gratacel, que tindrà unes vistes espectaculars, és un actiu d’Altamira, la filial immobiliària del Banco Santander. En el fons, un actiu adjudicat procedent de la crisi del sector. A més, l’edifici oferirà serveis complementaris, com ara neteja, manteniment, wifi, solàrium, piscina o servei de guarderia.

Fernando Cirera explica la clau de poder vendre pisos en aquest moment. “Hi ha una demanda insatisfeta que ha estat aturada molts anys”, diu. Reconeix que és una demanda petita, però “molt racional”. És a dir, gent que té feina segura, que manté més o menys el nivell d’ingressos, i que entén que els preus no baixaran més. A això, diu, s’hi suma que “els bancs han obert una miqueta l’aixeta del crèdit”.

El model funciona perquè es treballa amb uns industrials molt coneguts i comprovats, i els marges que es busquen són discrets, els mateixos que té la indústria, del voltant del 12%. I també amb un coneixement del sector que permet escurçar terminis. Una promoció habitual triga uns divuit mesos a estar llesta des que es posa la primera pedra. Corp aconsegueix rebaixar els terminis a uns dotze mesos. I es va venent mentre es construeix. De fet, l’edifici de la cantonada entre Diagonal i Pere IV ni tan sols té aixecada tota l’estructura, però ja té un parell de pisos de mostra a la planta 18. Corp preveu tancar el 2014 amb un volum de negoci de 112 milions d’euros, un ebitda (benefici operatiu) de 12,6 milions i 330 habitatges construïts i entregats. L’evolució, tot i la crisi, ha estat bona. El 2010 va entregar 286 habitatges; el 2011, 581; el 2012 en van ser 88, i el 2013, 178. Al llarg de tots aquests anys de crisi del sector ha tingut beneficis operatius.

Ara la companyia té cinc promocions vives i dues més en cartera. No vol créixer desaforadament, com feien les empreses del sector abans de la crisi. Ho vol fer a poc a poc, amb prudència. Fins ara s’ha mogut per Barcelona i la seva àrea (Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Badalona). Ara vol anar una mica més lluny i es planteja entrar al mercat de Madrid. Les possibilitats són de dos tipus. Una seria fer una o dues operacions al centre de Madrid, rehabilitant integralment algun edifici ja existent. L’altra seria buscar alguna oportunitat en el primer eixample de la ciutat, on encara es podria trobar alguna pastilla de sòl. Això sí, serien projectes modestos. El pla estratègic de la companyia és modest, diu Cirera, perquè la demanda d’habitatges no es dispararà els pròxims anys. Encara cal que baixi l’atur i millori l’economia, diu.