FINANCES
A.V.

Un nou púgil al ring dels caixers automàtics

El líder mundial Cardtronics porta els seus dispositius per retirar diners a Espanya, un dels països del món on es fan més pagaments en efectiu

Un nou púgil al  ring dels caixers automàtics Zoom

El principal propietari de caixers automàtics a Espanya és CaixaBank, amb més de 9.500 dispositius. A tot el món, el líder es diu Cardtronics, que en té 200.000 a tot el planeta. Aquesta empresa, nascuda a Houston l’any 1993, té prop de 1.800 treballadors, cotitza al Nasdaq i acaba de desembarcar a l’Estat. Ho fa a la recerca d’un mercat que, malgrat els recents canvis de política de les entitats, segueix sent un gran negoci: Espanya és un dels països europeus on l’efectiu manté més bona salut.

Aquest desembarcament no farà gràcia a les entitats: el conseller delegat de Cardtronics a Espanya, Ramiro Sánchez-Crespo, respon ràpidament quan se li demana qui és la competència de Cardtronics: “Els bancs”. L’empresa es dedica a instal·lar i gestionar caixers que col·loca en centres comercials, supermercats, aeroports o estacions. I ho fa cobrant una comissió als bancs dels clients, que n’assumeixen el cost. “Tenim les tarifes més econòmiques, entre 1,50 i 1,80 euros”, afirma Sánchez-Crespo.

L’arribada de Cardtronics a Espanya es produirà amb dos socis. D’una banda, la cadena de botigues de conveniència d’El Corte Inglés, Supercor, que començarà a implantar-lo, en les pròximes setmanes, per Sevilla, Barcelona i València. I de l’altra, l’empresa nord-americana s’ha aliat amb la xarxa Euro 6000 (que agrupa entitats com Kutxabank, Ibercaja, Liberbank, BMN, Abanca o Unicaja).

Què aporta Cardtronics a un sector en què difícilment els clients diferencien un caixer d’un altre? D’entrada, Sánchez-Crespo explica que l’empresa ofereix als clients promocions dels centres comercials amb els quals opera, cosa que “millora l’experiència, les vendes i el servei que reben els clients dels súpers”. En segon lloc, Cardtronics, amb una experiència contrastada en el sector, assegura que els clients volen els caixers allà on compren, i no pas a les oficines de les entitats. “La gent cada cop hi va menys”, diu.

Si a això s’hi afegeix l’últim canvi de política de les entitats en matèria de comissions (CaixaBank va liderar la norma de cobrar a tots els no clients, en una decisió que ha seguit tothom excepte Bankia), el món dels caixers pot estar a punt de viure una nova convulsió amb l’arribada del gegant nord-americà.

Si l’empresa, que va tancar l’any 2015 amb 300 milions d’ingressos, ha triat Espanya com a quart país europeu per operar és per una estadística senzilla: en ple boom del fintech i els nous mètodes de pagament, els espanyols encara van retirar dels caixers l’any passat 114.000milions: el pastís és gran.