ENERGIA
XAVIER GRAU

Comptadors digitals per afavorir els clients (i les elèctriques)

Tres de cada quatre llars de l’Estat ja disposen dels comptadors elèctrics intel·ligents, un aparell que permet alguna cosa més que la facturació horària

Comptadors digitals per afavorir els clients  (i les elèctriques) / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

El desplegament dels comptadors de la llum amb telelectura, més coneguts com comptadors intel·ligents, està complint amb els terminis previstos. La implantació ha d’acabar el desembre del 2018, però per al final del 2017 l’haurien de tenir el 70% de tots els abonats amb un contracte de potència de menys de 15 quilowatts. Però, segons les dades de les principals distribuïdores, quan encara falta un mes perquè acabi l’any, el percentatge s’ha superat àmpliament i tres de cada quatre llars ja tenen aquest tipus d’aparell instal·lat en el punt de subministrament.

Això no vol dir que a tots aquests abonats se’ls faci la telectura amb el control del consum continu que permet facturar la llum segons el preu que té hora a hora en el mercat majorista. Cal que els comptadors estiguin connectats al sistema de lectura de dades que ha de permetre aquest tipus de facturació. Segons les grans distribuïdores espanyoles, la gran majoria del abonats que tenen els nous comptadors ja disposen de telelectura.

Entra en vigor la nova factura de la llum: què cal saber per estalviar en electricitat?

Del desplegament se n’encarreguen les distribuïdores, en el cas de Catalunya, Endesa, que després ha de passar les dades a cada comercialitzadora perquè pugui facturar al client. Endesa ja ha desplegat 9 milions d’aquests comptadors, el 78% dels que li toquen i espera arribar al 80% a finals d’any. A Catalunya ja n’ha desplegat més de tres milions i assegura que la majoria ja estan connectats als concentradors que hi ha als transformadors, des d’on s’envien les dades per ser tractades.

Les altres dues grans distribuïdores de l’Estat també estan per sobre de les exigències del calendari. Iberdrola assegura que ja ha canviat el 76% dels comptadors en les seves zones de distribució, percentatge que suposa 8 milions d’unitats, i ha adaptat 48.000 centres de transformació. Per la seva banda, Unión Fenosa Distribución, que és la distribuïdora del grup Gas Natural, ha superat els 2,8 milions de comptadors intel·ligents instal·lats a les seves zones, amb els quals supera el 73% del total. D’aquests, 2,6 milions ja estan connectats per a la telegestió. En total, entre Endesa, Iberdrola i Unión Fenosa sumen quasi 25 milions de clients que quan acabi l’any que ve hauran de tenir telegestió.

El sistema té avantatges per als consumidors, però també aportarà una informació molt valuosa a les companyies. Entre les tres grans processaran diàriament uns 5 milions de dades. Les companyies podran evitar les factures estimades, però sobretot els ajudarà a lluitar contra el frau elèctric. Aquests mecanismes connectats donen l’alarma immediata quan hi ha una manipulació i envien alertes. Això és important, ja que només el 2015 les elèctriques van obrir 115.000 expedients per fraus en manipulació de comptadors o connexions il·legals a la xarxa. El més famós va ser el que es va descobrir en uns hotels de Lloret de Mar.

Per als clients el sistema també té avantatges. Gràcies a aquests comptadors, es pot tramitar més ràpidament la facturació, el canvi de companyia comercialitzadora o la modificació de la potència contractada. A més, el client pot connectar-se a les aplicacions de les companyies i ser més eficient en el consum, perquè coneix la seva corba de consum i la pot comparar amb els preus horaris. Fins i tot algunes companyies grans, com Unión Fenosa, han desenvolupat aplicacions per poder gestionar millor el consum i la despesa. I comercialitzadores petites també s’hi han sumat, com Factorenergia, que té una aplique, segons promet, permet que una família tipus (pares amb dos fills, una potència contractada de 4,4 quilowatts i un consum de 3.000 quilowatts hora a l’any) s’estalviï diners.

Però tot té un cost. El lloguer del comptador s’ha apujat un 40% de mitjana -surt a 0,81 euros al mes per als monofàsics i a 1,36 per als trifàsics- i en alguns casos el client ha hagut d’adaptar a l’alça la potència contractada, amb un increment del cost de la factura, segons l’organització de defensa dels consumidors Facua. I de retruc la gran beneficiada ha sigut la indústria auxiliar; empreses com Indra, AEFG, Elecnor, Arteche, Ormazàbal, Schneider, Siemens i moltes altres, ja que el canvi, quan acabi, s’estima que haurà suposat una inversió d’uns 4.000 milions.