El creixement de Twitter s'ha aturat

Quan una empresa perd una quarta part del seu valor en borsa l'endemà de presentar els seus resultats trimestrals, vol dir que als inversors no els han agradat gaire. Això és el que va passar dijous amb Twitter, en retre comptes públicament per primera vegada des que va començar a cotitzar, al mes de novembre.

En el conjunt del 2013 l'empresa va facturar 665 milions de dòlars, un 110% més que l'any anterior, però va perdre gairebé el mateix: 645 milions. El que amoïna els inversors, però, és una altra cosa. Twitter va tancar l'any amb 241 milions d'usuaris actius mensuals, un 30% més que a final del 2012, però en els tres últims mesos només en va guanyar 9, un increment de menys del 4%. És el creixement trimestral més baix de la seva història i hi ha qui es demana si la xarxa de l'ocellet blau no deu haver tocat sostre. Facebook, el seu gran competidor, que va celebrar 10 anys d'existència el dia abans que Twitter presentés resultats, ja té més de 1.230 milions d'usuaris. I encara pitjor, l'activitat dels tuitaires també ha baixat: els 148.000 milions de pàgines servides entre l'octubre i el desembre són el 26% més de les vistes en el mateix període d'un any abans, però gairebé el 7% menys que en el trimestre immediatament anterior. També és el primer cop que aquest indicador baixa. No ho ha fet, en canvi, la facturació publicitària que Twitter obté per aquesta activitat: ara ingressa 1,49 dòlars per cada 1.000 pàgines vistes, el 76% més que fa un any.

Però el seu mercat està molt desequilibrat: els 54 milions de tuitaires dels EUA aporten a l'empresa sis vegades més ingressos per pàgina vista que els 187 milions que som de fora. Per això és probable que aviat comencem a veure molts més anuncis entre els tuits, posant a prova la nostra fidelitat a la plataforma abans que l'empresa acabi amb la paciència dels seus accionistes.