COMERÇ
ELENA FREIXA

El creador de l’aroma de Massimo Dutti vol perfumar supermercats

L’empresa catalana Akewuele desplega una prova pilot amb Danone i Condis per aromatitzar la zona de refrigerats

El creador de l’aroma de Massimo Dutti vol perfumar supermercats / I.V. Zoom

¿La bona olor ajuda a vendre més? És una pregunta que sovint ha d’afrontar Albert Majós, responsable de l’empresa Akewuele, que es dedica a aromatitzar espais i crear fragàncies que identifiquen empreses o comerços. Olors tan característiques com la de les botigues Massimo Dutti o la dels concessionaris Audi a Espanya són creació d’Akewuele. L’empresa, nascuda el 2010, té molts projectes a l’horitzó i algunes proves pilot, com la que acaba de fer a Danone i que s’ha presentat aquesta setmana al congrés de l’AECOC, que ha reunit grans distribuïdors a Barcelona.

Akewuele ha recreat una aroma que recorda la dels iogurts i l’ha incorporat a neveres com les que es poden trobar a la zona de làctics dels supermercats. La prova pilot, desenvolupada juntament amb Condis, ha sigut tot un èxit, segons Majós, i obre la porta no només a aromatitzar la zona de refrigerats sinó també passadissos o zones dels supermercats. “La gran distribució té un enorme interès en aquest tipus d’innovacions”, assegura. De fet, ja hi ha olors característiques, com la de pa, que s’aconsegueixen fàcilment i poden servir per aromatitzar establiments com els forns.

Un altre dels projectes recents d’Akewuele va ser l’aromatització d’una marquesina d’autobús en una campanya promocional de Cacaolat. L’acció va consistir a afegir una olor de cacau com si sortís del mateix anunci publicitari col·locat en una parada de Barcelona. “En realitat no és que trobis l’aroma exacta, no tot es pot reproduir, sinó que jugues amb les olors del cacau, que és la primera matèria en aquest cas del Cacaolat”, explica Majós. Defensa que l’aromatització és una manera de “potenciar la marca” però rebutja la creença que identifica el màrqueting olfactiu com una solució per vendre més. “El sentit del olfacte és molt primari i s’associa a vivències, però si algú té un mal producte no vendrà més perquè incorpori una aroma”, explica a l’ARA.

L’empresari defensa l’aromatització d’espais com un reforç de marca més i diu que encara hi ha molt per aprendre en l’àmbit empresarial sobre el valor que té aquesta eina. “Aromatitzar no es valora prou encara i en alguns casos cal explicar que no té sentit”, reconeix. Des que va crear Akewuele el 2010, però, l’empresa ha fet una evolució important i aquest any confia facturar 4 milions d’euros, un 20% més que l’any passat. Els guanys van vorejar els 500.000 euros l’any passat, explica Majós.

L’empresa té projectes a la vista que confia que funcionin, com el de crear l’olor dels concessionaris BMW i Mini, que ara està en fase de proves pilot. Akewuele també és responsable d’altres olors com les de la xarxa de botigues Adidas o la botiga del Reial Madrid.

El seu primer contracte amb Inditex per inventar-se l’aroma de les botigues Massimo Dutti, avui tan característic per als clients habituals, va ser una empenta interessant per desplegar el projecte d’Akewuele fa cinc anys. Avui hi ha més de 500 punts de venda de la cadena a Espanya i a la resta del món que han incorporat el segell olfactiu creat per Akewuele. També la xarxa de roba interior del grup gallec, Oysho, té una fragància creada per aquesta empresa amb seu a Cerdanyola del Vallès.

Akewuele és un projecte que neix d’una aliança estratègica. El mateix Majós -venia de l’empresa familiar dedicada al packaging i les arts gràfiques, el Grup Maculart- va aliar-se amb Sílvia Ravetllat, de l’empresa d’aromes Ravetllat. Cadascú té un 25% del capital mentre que l’altre 50% se’l reparteixen dos socis més que provenen de l’empresa gallega Trison, que s’encarrega de tot el muntatge audiovisual de les botigues d’Inditex al món. Aprofitant la xarxa de Trison al món, Akewuele ha començat a fer passes a l’exterior. Ja és a Panamà i a Mèxic i el seu següent objectiu serà la Xina.